معرفی هفت آبشار سواد کوه | آدرس دقیق + جاذبه های اطراف

5 خرداد 1402
0 دیدگاه
هفت آبشا درپاییز 124531

یکی از جاذبه های گردشگری ایران، آبشارهای کوچک و بزرگی هستند که با حضور در کنارشان، به آرامش دست پیدا می کنید. هفت آبشار سواد کوه مازندران، با کوه های سبز و جنگل های اطرافش، طبیعتی فوق العاده زیبا و جذاب را ایجاد کرده است و یکی از جاذبه های گردشگری مازندران است که حتما باید آن را مشاهده کنید.

معرفی هفت آبشار

هفت آبشارِ سوادکوه، در نزدیکی شهر بابل واقع شده و مربوط به دورانی حدود ۴۰ میلیون سال پیش می‌شود. نام این منطقه، به دلیل مجموعه هفت آبشار پلکانی بزرگ و کوچک است که این جاذبه را شکل داده‌اند. هفت آبشار تیرکن نیز با نام هفت آبشارِ سوادکوه شناخته می‌شود و در منطقه‌ای درازکلا واقع شده است. جنگل زیبای اطراف آبشار، همراه با رودخانه‌های پرآب، زیبایی این منطقه را بیشتر کرده‌اند. تماشای این آبشارها در محیطی پر از طبیعت خلاب، حس آرامش وصف‌ناپذیری را در انسان به وجود می‌آورد.

بلندترین آبشار این منطقه، به ارتفاع ۹ متر می‌رسد و حوضچه‌ای زیر آن وجود دارد که برای آبتنی و شنا بسیار مناسب است. در اطراف روستای تیرکن، مراتعی با نام «کالبکوشت» قرار دارند که در نزدیکی آبشارها و جنگل لفور قرار دارند و از زیباترین و سرسبزترین مراتع شمال با طبیعت چشم‌نوازی هستند.

جنگل های نزدیک هفت آبشار تیرکن از جاذبه های دیدنی بابل، به مساحت ۲۲ هزار کیلومتر مربع، با درختان ممرز، کهلو، افرا، توسکا و ازگل پوشیده شده اند. متأسفانه برخی گونه های گیاهی به دلیل حملات آفات از بین رفته اند.

ارتفاع بلندترین آبشار تیرکن:

9 متر

ریختن آب هفت آبشار از روی صخره ها 54112236
ریزش آب های آبشار از صخره های پوشیده از خزه

آدرس هفت آبشار

هفت آبشارسوادکوه در قلب جنگل لفور واقع در روستای تیرکن، دهستان درازکلا، شهر بابل کنار (۴۲ کیلومتری جنوب بابل) قرار دارد. بدلیل موقعیتش، این آبشار  به نام آبشار تیرکن هم شناخته می شود.

آدرس هفت آبشار :

۴۲ کیلومتری جنوب بابل، ۵۱ کیلومتری جنوب غرب قائم‌شهر و ۳۵‌ کیلومتری غرب سوادکوه .

لوکیشن هفت آبشار تیرکن 1245522
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید.

مسیرهای دسترسی به هفت آبشار

برای رسیدن به هفت آبشارسوادکوه از مسیر اول (از سمت تهران)، باید ابتدا به خروجی شمال شرق تهران رفته و به جاده فیروزکوه ملحق شوید. سپس پس از عبور از پل سفید، به روستای شیرگاه می رسید و بلافاصله پس از آن به یک دوراهی می رسید که یک حرکت به سمت قائم‌شهر و دیگری به سمت بابل دارد.

با پیش رفتن در مسیر بابل، پس از ۱۷ کیلومتر، روستای درازکلا ظاهر خواهد شد و پس از طی کردن ۲۰ کیلومتر دیگر، به روستای سبز و زیبای تیرکن خواهید رسید. این منطقه، نزدیکترین منطقه مسکونی به هفت آبشار است و برای رسیدن به آن، باید حدود ۳ کیلومتر پیاده روی کنید. این مسیر کم عرض و کم شیب است، لذا بهتر است کفش مناسب برای پیاده روی همراه داشته باشید.

مسیر دوم برای سفر به هفت آبشارتیرکن از شهرهای شرق و شمال شرق آغاز می‌شود و نیاز است که ابتدا به ساری و سپس قائم‌شهر برسید. در جنوب غربی قائم‌شهر، می‌توانید از جاده خطیرکلا استفاده کرده و به درازکلا و روستای تیرکن برسید.

مسیر سوم برای سفر به هفت آبشارسوادکوه از شهرهای شمال غربی کشور، شروع شده و پیشنهاد می‌شود که ابتدا به رشت سفر کنید و جاده ساحلی را تا محمودآباد دنبال کنید تا به جاده بابل برسید. در جنوب بابل، با استفاده از جاده گنج افروز می‌توانید به دارازکلا و سپس تیرکن برسید و در حین سفر از جاذبه‌های گردشگری محمودآباد نیز بازدید کنید.

مسیرهای دسترسی به هفت آبشار :

  • مسیر اول از تهران :جاده فیروزکوه، پل سفید، روستای شیرگاه، بابل
  • مسیر دوم از شهرهای شمال شرقی: ساری، قائم شهر، جاده خطیرکلا، درازکلا، روستای تیرکن
  • مسیر سوم از شهرهای شمال غربی: رشت، محمودآباد، جاده بابل، جاده گنج افروز، درازکلا، تیرکن
مسیر سرسبز جاده ی رشت 542136666
درختان سرسبز در اطراف جاده ی رشت

بهترین زمان سفر به هفت آبشار

دیدن آبشارهای زیبا در هر فصلی از سال می‌تواند جالب باشد، اما به دلیل آب و هوای گرم و خشک تابستان، سفر به این منطقه در روزهای گرم تابستان توصیه نمی‌شود. گرچه شنا در این محیط بسیار دلپذیر است، اما افراد غیر بومی نمی‌توانند شرایط آب و هوایی خاص را تحمل کنند.

درختان سرسبز در اطراف آبشار خروشان سوادکوه 87421366
جنگل های سرسبز در اطراف آبشار های خروشان

 

فصل پاییز، زیبایی‌های فراوانی را به جنگل لفور و مسیر دسترسی به آبشار به ارمغان می‌آورد. تنوع رنگی برگ‌ها و درختان در این فصل منحصر به فرد است. با این حال، در پاییز، شنا در آب‌های منطقه ممکن نیست و بارش‌های زیاد، مسیر پیاده‌روی به سمت آبشار را لغزنده می‌کنند.

هفت آبشا درپاییز 124531
برگ های پاییزی شناور در هفت آبشار

در فصل زمستان، این منطقه سرد و برفی می‌شود و شدت بارش‌ها افزایش می‌یابد. در صورت علاقه به بازدید از این جنگل زیبا و هفت آبشار در این فصل، باید آمادگی لازم را داشته باشید. برای تردد به این منطقه در زمستان، استفاده از کفش مناسب یا چکمه ضروری است و باید پوشش کافی داشته باشید. سرمای این منطقه در این فصل از سال برای همه مطلوب نیست. همچنین به‌خاطر شیب مسیر رفت به‌سمت هفت آبشار، در زمان بارش شدید، این مسیر مناسب نیست و می‌تواند خطر ساز شود، پس در روزهای بارانی، بهتر است از رفتن به منطقه هفت آبشار تیرکن خودداری کنید.

هفت آبشار سواد کوه زمستان 45122366
مه گرفتگی اطراف آبشار تیرکن

بهترین زمان برای بازدید از هفت آبشار سوادکوه، فصل بهار و به‌خصوص ماه اردیبهشت است. در این زمان، هوای بسیار لطیفی برای بازدید از این منطقه وجود دارد و می‌توانید در رودخانه و حوضچه‌های زیر آبشار آبتنی داشته باشید. همچنین، طبیعت جنگل در این فصل بسیار سرسبز، دیدنی و رنگارنگ است و آبشارها پرآب‌ترین حالت خود را دارند.

 بهترین زمان برای بازدید از هفت آبشار سوادکوه:

فصل بهار و به‌خصوص ماه اردیبهشت است.

آبتنی در هفت آبشار سوادکوه 87842111
آبتنی در آب های پلکانی وخروشان هفت آبشار تیرکن

جاذبه های دیدنی اطراف هفت آبشار

با توجه به قرارگیری هفت آبشار تیرکن در بخشی از شهرستان بابل و دسترسی آسان به شهرهای بابل، قائم‌شهر و سوادکوه، پس از بازدید از هفت آبشار، می‌توانید از جاذبه‌های دیگر نزدیک به آن، واقع در این شهرستان‌ها نیز دیدن کنید. در ادامه با برخی از این دیدنی‌هاآشنا خواهید شد.

جنگل های انبوه 7875522
درختان سرسبز جنگل انبوه

نکات مهم در سفر به هفت آبشار

  • با توجه به فاصله فعلی، بهتر است در روز و در شرایط  مناسب به هفت آبشارتیرکن  بروید و به اندازه کافی زمان برای بازدید داشته باشید. این به خصوص برای کمپینگ و اقامت در طبیعت در شب بسیار مهم است.
  • در نزدیکی آبشارتیرکن، امکانات رفاهی و خدمات ویژه‌ای در دسترس نخواهد بود. لذا قبل از رفتن به آنجا، بهتر است همه چیزی که نیاز دارید را آماده کنید.
  • حتی برای یک پیک نیک چند ساعته در طبیعت، رعایت اصول و نکات مهمی در استفاده از منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت است. به خصوص در ارتباط با روشن کردن آتش و جمع آوری زباله ها، بایستی مواظب باشید.
  • در صورتی که قصد دارید در کوه‌ها کوهنوردی کنید، بایستی از کفش مناسب و سبک کوهنوردی استفاده کنید. همچنین به دلیل وجود رودخانه و محیط آبی، حتماً لباس اضافه، مایو، حوله، عینک شنا و سایر وسایل ضروری دیگر را نیز با خود به همراه ببرید. در غیر اینصورت ممکن است پشیمان شوید.
  • حتماً میزان کافی از آب آشامیدنی را به همراه داشته باشید، زیرا پیدا کردن چشمه آب در صورت عدم آشنایی با منطقه، به هیچ وجه ساده نخواهد بود.
  • برای حرکت به سمت پایین، مسیر راه‌رو با شیب کمی آسان‌تر و سریع‌تر است. اما به خاطر اینکه برای بازگشت باید مسیری با شیب تند صعود کنید، تنها اقلام ضروری را بردارید و گول آسانی مسیر رفت را نخورید.
  • در فصل تابستان، هوای اطراف آبشار نسبتاً گرم است؛ بنابراین می‌توانید برای کاهش وزن کوله‌پشتی خود، کالاهایی مانند کیسه خواب را حذف کنید.
  • لطفا توجه داشته باشید که پیش از اقامت در مناطق جنگلی، آب و هوای منطقه را به دقت بررسی نمایید. منظور از بررسی آب و هوا، وضعیت جوی محل اقامت شما است.
  • برای رسیدن جنگل، بهتر است به صورت گروهی به این منطقه سفر کنید. منظور از گروهی، مسافرت با تعداد بالایی از افراد است.
  • با توجه به اینکه سیگنال تلفن همراه در آن منطقه ممکن است قطع شود، بهتر است قبل از رفتن به آن منطقه، نقشه آفلاین را دانلود کنید و این امر باعث جلوگیری از مشکلات بعدی خواهد شد.
  • جنگل سرسبز در اطراف آبشارهای پلکانی 784521366
    درختان سرسبز و ریزش آب های هفت آبشار به حوضچه های پایین تر

ارسال دیدگاه