جنگل لفور بابل | آدرس | جاهای دیدنی

5 مرداد 1402
0 دیدگاه
درختان سرسبز و تنومند در اطراف رودخانه پرآب 45285

جنگل لفور، بخشی از جنگل‌های هیرکانی است که به مرور زمان از یکی از گزینه‌های بی‌نظیر برای طبیعت‌گردی تبدیل شده است. این جنگل با پوشش گیاهی متنوع خود، هوای پاک و تمیز، و آبشارهای بی‌شماری که در آن وجود دارد، تبدیل به بهترین مکان برای فرار از دغدغه‌های زندگی شهری و تجربه آرامش و سکوت در دل طبیعت شده است.


معرفی جنگل لفور

جنگل لفور بابل یک سرزمین طبیعت‌آرا و مرموز است که بی‌نهایت امکانات و تجربیات را برای طبیعت‌گردان در اختیار قرار می‌دهد. جاذبه‌های فراوان آبشارها، چشمه‌ها و پیچ و خم‌های سنگی که در این منطقه پراکنده شده‌اند، جذابیت بیشتری به جنگل لفور بابل می‌بخشند.
یکی از جذاب‌ترین بخش‌های جنگل لفور، پیاده‌روی‌ برای دسترسی به آبشارهای ممتد از جمله هفت آبشار، گزو، پلنگ‌دره و آبشار آهکی اسکلیم انجام می‌شود. این مسیرهای پرهیجان و ماجراجویانه، طبیعت‌گردان را در معرض زیبایی‌های خیره‌کننده جنگل قرار می‌دهد و تجربه‌ای منحصربه‌فرد از زیبایی‌های طبیعت ارائه می‌دهد.
جنگل لفور از جاذبه های بابل، همچنین دارای تاریخچه‌ای بی‌نظیر و عجیب است. کشف‌های باستان‌شناسی شامل قالب‌های سنگی، خمره‌های مواد غذایی و زیرساخت‌های خانه‌های قدیمی نشان‌دهنده قدمت این جنگل و وجود انسان‌ها در گذشته در این منطقه هستند. این کشفیات باعث شگفتی و تعجب هر طبیعت‌دوستی می‌شود که در دل جنگل لفور قدم می‌گذارد.

آثار کشف شده در جنگل لفور:

قالب‌های سنگی، خمره‌های مواد غذایی و زیرساخت‌های خانه‌های قدیمی

درختان بلند جنگل لفور 85454
درختان بلند و سرسبز جنگل لفور

جنگل لفور کجاست؟

جنگل لفور بابل، در دهستان لفور، شهرستان سوادکوه، استان مازندران واقع شده است. این جنگل دارای جاذبه‌های طبیعی بکر و تاریخی فراوانی است که باعث شده‌ است تا به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در مازندران تبدیل شود.

برای رسیدن به جنگل لفور از تهران، می‌توانید از مسیر جاده فیروزکوه عبور کنید و از شهرهای فیروزکوه، منطقه پل سفید و ناحیه شیرگاه عبور کنید. با عبور از پل‌سفید، به‌تدریج وارد جنگل لفور خواهید شد. این جاده دو طرفه است و می‌توانید از بخش‌های شرقی و غربی جنگل لذت ببرید. فاصله از تهران تا شیرگاه حدود ۲۳۴ کیلومتر است و معمولاً حدود سه ساعت زمان خواهد برد تا به مقصد برسید.

آدرس جنگل لفور: استان مازندران، سوادکوه شمالی، شیرگاه، روستای لفور

لوکیشن جنگل لفور بابل 541521
برای دسترسی به آدرس جنگل لفور روی نقشه کلیک کنید

پوشش گیاهی جنگل لفور

جنگل لفور بابل، به عنوان بخشی از جنگل‌های هیرکانی، میزبانی انواع گیاهان پهن‌برگ و درختان منحصربه‌فردی است که بیش از ۸۰ گونه‌ای از آن‌ها از درختان ممرز تا ازگیل، راش، لیکی و غیره در این منطقه پیدا می‌شوند. این تنوع گیاهی چشمگیر در جنگل لفور، محیطی بی‌نظیر برای تجربه طبیعت‌گردی و عشق به طبیعت فراهم می‌کند.

یکی از درختان بزرگ و بسیار جالب در جنگل لفور، درخت‌های انجیلی هستند. این درختان دارای تنه‌های قوی و برگ‌های بسیار جذابی هستند که در فصل پاییز به رنگ‌های نارنجی، قرمز و زرد درخشان می‌شوند. تصویر این درختان با رنگارنگی‌های خود و همچنین فراگیری در منظره جنگل، یک زیبایی طبیعی خاص ایجاد می‌کند که به تماشاچیان آرامش و شگفتی می‌بخشد.

در جنگل لفور، ازگیل‌ها، راش‌ها، لیکی‌ها و سایر درختان بلند و دارای چوب سخت و محکم وجود دارند که به محیط طبیعی این جنگل زیبایی را می افزایند. رشد طولانی این درختان تا حدود ۲۵ متر، تماشاگران را مبهوت می‌کند و برای علاقه‌مندان به عکاسی فرصتی منحصربه‌فرد برای ایجاد آثار هنری فراهم می‌کند.

پوشش گیاهی جنگل لفور بابل:

  • درختان ممرز
  • ازگیل
  • راش
  • لیکی
  • درخت‌های انجیلی
رودخانه در دل طبیعت جنگل لفور 5412541
رودخانه پرآب در طبیعت جنگل لفور با پوشش گیاهی سرسبز

جاهای دیدنی جنگل لفور

سد لفور: از جاذبه های شگفت انگیز

استان مازندران با آب‌وهوای معتدل و پوشش گیاهی متنوع، یکی از مناطق منحصربه‌فرد ایران است. سد لفور، یا سد البرز، در دل جنگل‌های این منطقه واقع شده و نقش مهمی در تأمین آب شرب و کشاورزی دارد. این سد با ساختاری طبیعی و کمترین آلودگی محیط‌زیستی ساخته شده است. سد لفور در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بابل قرار دارد. برای دسترسی به آن از جاده فیروزکوه باید از شهرهای پل سفید، زیرآب و شیرگاه عبور کنید و به جاده شیرگاه ـ بابل کنار بروید.

از جاده هراز نیز می‌توانید از شهرهای آمل و بابل عبور کرده و سپس به سمت جاده گنج افروز به‌طرف بابل‌کنار حرکت کنید. تاریخچه سد لفور به سال‌های آخر حکومت پهلوی برمی‌گردد و در سال ۱۳۷۴ در منطقه لفور ساخته شد. این سد با ارتفاع ۷۲ متر و حجم مخزن ۱۴۲ میلیون مترمکعب، آب موردنیاز اراضی کشاورزی شهرستان‌های بابل، بابلسر، قائم‌شهر و جویبار را تأمین می‌کند.

انعکاس تصویر طبیعت بکر سد لفور در آب زلال دریاچه 5541357474


بهترین زمان سفر به جنگل لفور

جنگل لفور بابل و مناطق اطراف آن در هر چهار فصل سال زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را به نمایش می‌گذارند. این منطقه، از اردیبهشت تا اواخر تابستان بهترین زمان برای سفر به آن است، اما هر فصل نیز جذابیت خاص خود را دارد.

فصل بهار با آمدن به جنگل لفور، آبشارها پرآب می‌شوند و منظره‌های شگفت‌انگیز آب‌های جاری و طبیعت بیدار شده، چشم‌نواز و دیدنی است. اما به‌دلیل احتمال بارش‌ها، باید به مدت سفر خود به این فصل توجه کنید.

در تابستان، هوا گرم و آفتابی می‌شود که این موقعیت برای برخی از جنگل‌نوردان می‌تواند دشوار باشد. اما با این حال، برخی از گردشگران همچنان به این منطقه در تعطیلات تابستانی مراجعه می‌کنند و از طبیعت زیبای جنگل لفور لذت می‌برند.

فصل هزار رنگ پاییز، طبیعت جنگل لفور را به یک مکان شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند. مناظری از درختان با برگ‌های رنگین و زیبا، چشم‌نوازی آثار هنری خلق می‌کنند. این فصل به عنوان یکی از بهترین زمان‌ها برای دیدن جنگل لفور محسوب می‌شود.

در فصل زمستان نیز جنگل لفور جذابیت خود را حفظ می‌کند، اما به‌دلیل سرمای هوا و احتمال باران و برف، سفر به این منطقه ممکن است کمی دشوار باشد و توصیه نمی‌شود.

بهترین زمان سفر به جنگل لفور بابل:

اردیبهشت تا اواخر تابستان

ریزش برگ های درختان جنگل لفور 45245
خبر آغاز فصل پاییز با ریزش برگ درختان در جنگل لفور
درختان تنومند و سرسبز جنگل لفور 54524
درختان تنومند در جنگل لفور

گالری عکس جاهای دیدنی جنگل لفور

آبشار پلنگ دره و سرسبزی اطراف آبشار 35845
رقص آب آبشار پلنگ دره، با قدرتی بی‌نهایت 
جنگل سرسبز در اطراف آبشارهای پلکانی 54135
درختان سرسبز و ریزش آب های هفت آبشار به حوضچه های پایین تر
درختان سرسبز در اطراف سد لفور 84545
سد لفور در دل طبیعت سرزنده
رودخانه پر آب در پارک جنگلی سرسبز آذررود 684596
رودخانه پر آب در طبیعت سرسبز پارک جنگلی آذررود
آبشار خروشان ازمیان سنگ ها 7454
ریزش آبشار خروشان گزو از میان سنگ ها
آبشار پله ای اسکیم با درختان سرسبز در اطرافش 8454
آبشار پله ای اسکیم با آب های نیلگون
ریزش آبشار خروشان جلسنگ از میان سنگ ها و صخره های سنگی
ریزش آبشار خروشان جلسنگ از میان صخره های سنگی

ارسال دیدگاه