رودخانه بابلرودکجاست؟ | مسیردسترسی + جاذبه های دیدنی

20 خرداد 1402
0 دیدگاه
پل معلق رودخانه بابلرود و خانه های اطراف آن 421521212125

استان مازندران یکی از مناطق بکر شمالی است که شگفتی‌های بسیاری مانند رودخانه بابلرود را در خود جای داده است. این رود زیبا که به نام‌های “رود بابل” و “باوُل” هم شناخته می‌شود، از میان شهرهای بابل و بابلسر عبور کرده و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه بابلرود را می‌توان یکی از جاذبه‌های محبوب استان مازندران دانست، زیرا این رود طویل، باغ‌ها و اسکله‌های قایق‌رانی را در اطراف خود گرد هم جمع کرده و یک مکان آرام و دلنشین برای تفریحات روزانه و شبانه فراهم کرده است.

نام های رودخانه بابلرود:

 “رود بابل” و “باوُل”

سرسبزی و تلالو نور خورشید در مازندران 524152415
” تابش نور خورشید بر ارتفاعات سرسبز شهرستان بابل “

معرفی رودخانه بابلرود

رودخانه بابلرود و اسکله‌های قایق‌رانی بدون شک یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری بابلسر هستند و باعث تقسیم این شهرستان به دو بخش شده‌اند. مکانی که با ایجاد امکانات و تسهیلات مناسب برای تفریح در اطراف آن، یکی از محبوب‌ترین مقاصد تفریحی در این شهرستان زیبا شده است. پارک و فضای سبزی که پیرامون رودخانه ایجاد شده است و همراه با اسکله‌های قایق‌رانی، سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها وجود دارد، زیبایی و جذابیت این منطقه را دو چندان کرده است.

امکانات رودخانه بابلرود:

فضای سبز،اسکله‌های قایق‌رانی، سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها

غروب خورشید و پل معلق فلزی در رودخانه بابلرود 52454754554
” انعکاس پل معلق فلزی بر آب های رودخانه بابلرود “

مسیردسترسی رودخانه بابلرود

بابلرود با طولی برابر با 78 کیلومتر، در طول مسیر خود شالیزارهای بندپی را آبیاری می‌کند و سپس از مناطق ده بابل، کنار و بالاتجن قائمشهر عبور می‌کند. سپس به سراغ شهر بابل و ده گنج افروز می‌رود و در نهایت وارد دریای خزر می‌شود که مقصد نهایی آن است. شما می‌توانید در هر یک از این نقاط زیبا که بابلرود از آن عبور می‌کند، بازدید کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

مسیر دسترسی رودخانه بابلرود:

بندپی، ده بابل، کنار، بالاتجن، قائمشهر، بابل، گنج افروز

لوکیشن رودخانه بابلرود 251524154
برای دسترسی به آدرس رودخانه بابلرود روی نقشه کلیک کنید

سدهای بابلرود

با توجه به آب دارای دبی بالای رود بابلرود، چندین سد بر روی این رودخانه احداث شده است. یکی از مهمترین سدها سد البرز یا سد آیت الله صالحی است که در بخش لفور شهرستان سوادکوه شمالی واقع شده است. این سد، بزرگترین سد خاکی کشور است و دارای طولی برابر با 838 متر، ارتفاع 78 متر و حجم آب ذخیره 150 میلیون متر مکعب می‌باشد. در سال 1378 به مرحله بهره‌برداری رسیده است. سد البرز در منطقه‌ای احداث شده است که اهمیت تاریخی بسیار زیادی دارد.

همچنین، سد خاکی سنبل رود نیز یکی دیگر از سدهای بابلرود است که در منطقه سوادکوه واقع شده و دارای ارتفاع 22.5 متر است. این سد در فاصله 35 کیلومتری جنوب شهرستان بابل قرار دارد و در سال 1377 بهره‌برداری شده است. همچنین سد لاستیکی نیز یکی دیگر از سدهای بابلرود است که دارای طول 60 متر و ارتفاع 2.8 متر می‌باشد.
بنابراین، بر روی رودخانه بابلرود سه سد مهم وجود دارد، از جمله سد البرز، سد خاکی سنبل رود و سد لاستیکی.

سدهای رودخانه بابلرود:

سد البرز، سد سنبل رود، سد لاستیکی

سرسبزی و زیبایی سد البرز 5635135
” سد پرآب البرز در آغوش درختان سرسبز “

بهترین زمان سفر به رودخانه بابلرود

برای بازدید از رود بابلرود، که یکی از جاذبه‌های دیدنی بابلسر است، بهتر است نیمه اول سال را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید از تفریحات آبی و ورزش‌های آبی استفاده کنید، فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز می‌تواند بهترین زمان باشد. در این فصول، آب رودخانه دمای مناسبی دارد و هوا سرد نیست.
اگر قصد سفر به این جاذبه دیدنی را در زمستان دارید، به دلیل سرمای هوا، شاید نتوانید از تفریحات آبی بهره‌برداری کنید. در این صورت، می‌توانید از رستوران‌ها و کافه‌های اطراف رودخانه لذت ببرید و چشم‌انداز زیبای رودخانه را تماشا کنید.
در کل، هر زمانی که برای بازدید از این رودخانه زیبا اقدام کنید، مزایای ویژه‌ای خواهید داشت و می‌توانید در کنار این رودخانه شگفت‌انگیز قدم بزنید. سفر به بابلرود بستگی به اهداف سفر شما دارد و شما می‌توانید در هر زمانی که دوست داشتید به این منطقه سفر کنید.

بهترین زمان بازدید:

نیمه اول سال

پل معلق فلزی در فراز رودخانه بابلرود 9654634654
” پل معلق فلزی بر فراز رودخانه بابلرود “

جاذبه های دیدنی و تفریحی رودخانه بابلرود

  •  آبشار بابلرود
  •  پارک‌ها و باغ‌ها
  •  قایق‌رانی و ورزش‌های آبی
  •  رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی

بازدید از رودخانه بابلرود و از این جاذبه‌های تفریحی و دیدنی آن، می‌تواند برنامه‌ای جذاب و خاص برای یک روز تعطیل باشد.

قایق های اسکان داده شده در رودخانه بابلرود 32131351
” قایق های ساکن بر آب های رودخانه بابلرود “

جاذبه های اطراف رودخانه بابلرود

دریاچه زیبا و درختان سرسبز جنگل لفور 4747747
” سایه درختان پرتراکم در دریاچه جنگل لفور “

ارسال دیدگاه