قلعه کنگلو کجاست؟ 🏛️| معرفی 🟢| دیدنی ها 🏞️+ تصاویر📸

25 اردیبهشت 1403
0 دیدگاه
قلعه کنگلو در استان مازندران 41857486373

در اعماق تاریخ، خاطرات قلعه‌های باستانی همچون قلعه کنگلو، از جاذبه های دیدنی پل سفید، بارها داستان‌های ماجراجویانه و جذابی را با خود به همراه داشته‌اند. این قصه‌ها، همواره با پرده‌هایی از مبارزات و جنگ‌ها، انسانیت را به یادگار می‌گذارند؛ اما گاهی هم، پایان غم‌انگیزی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند. در قرن گذشته، در دل بابل، قلعه‌ای به نام “بابل کنگلو” وجود داشت، جایی که مردم بلندی‌های آن را به عنوان نقطه‌ای از مقاومت و ایستادگی در مقابل سختی‌های زندگی می‌شناختند. در زمانی که دیوارهای این قلعه هنوز توسط انگشتان موبدان زرتشتی ایران باستان لمس می‌شد، مافیای معدن‌خواری و فعالیت‌های غیراخلاقی شرکت‌های تولیدکننده شن و ماسه، در حال نابودی آن بودند.

اگر امروز به بابل سفر کنید و به دیوارهایی نگاه کنید که همانجا موبدان زرتشتی ایران باستان آن‌ها را لمس کرده بودند، خیلی زود متوجه خواهید شد که چرا پایانی غم‌انگیز برای این قلعه پیش‌بینی شده است. این مکان که قبلاً به عنوان نمادی از ایستادگی و مقاومت شناخته می‌شد، اکنون تحت تأثیر فعالیت‌های تخریبی است.

قلعه کنگلو زیبا در سوادکوه 415387486755

قلعه کنگلو در روستایی با همین نام 4165874867


قلعه کنگلو کجاست؟

قلعه کنگلو در نزدیکی روستایی به همین نام، واقع در توابع شهرستان سوادکوه استان مازندران، پیدا می‌شود. این قلعه از جاهای دیدنی پل سفید، که در این استان واقع شده است، تنها 39 کیلومتر فاصله دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 1811 متر است.

مسیر دسترسی:
راهی که به راحت‌ترین حالت برای رسیدن به قلعه کنگلو می‌انجامد، استفاده از خودروی شخصی است. برای غیر اهالی منطقه شمال شرق ایران، بهترین مسیر از جاده فیروزکوه-ساری است. از این جاده با گذر از شوراب و ورسک، وارد خروجی ارفع ده و قبل از دوآب شوید. در سه‌راهی خطیرکوه، به سمت راست بپیچید و از جاده فرعی به سمت دوراهی چاشم-کنگلو بروید. پس از رسیدن به روستای کنگلو، باید با پیاده‌روی حدود 400 متری با شیب ملایم و 100 متری با شیب تند، به قلعه برسید.

برای این پیمودن، بهتر است از وسایل کوهنوردی استفاده کنید. برای اهالی شمال شرق ایران، مسیر برعکس همین مسیر است، از قائم‌شهر جاده فیروزکوه را طی کنند. اگر قصد سفر با قطار یا اتوبوس دارید، باید به پل سفید یا ورسک برسید و سپس با تاکسی به نزدیک‌ترین روستا بروید و از آنجا برای رسیدن به قلعه کنگلو، محلی‌ها را متوجه بگیرید. اگر بخواهید بخشی از مسیر را با هواپیما طی کنید، بلیت پرواز ساری را خریداری کنید و سپس با اتوبوس یا تاکسی، به سمت جنوب حرکت کنید.

نقشه قلعه و روستای کنگلو در مازندران 13586748637
برای مشاهده نقشه مسیر دسترسی به قلعه کنگلو روی عکس کلیک کنید

معرفی قلعه کنگلو

قلعه کنگلو دارای یک باروی بزرگ است که در نمای خارجی آن واقع شده و با دو دیوار به آن متصل می‌شود. این دیوارها به‌صورت مورب و با شیب روبه‌پایین ساخته شده‌اند، که به‌همین دلیل قلعه به شکل یک عقاب باز تشبیه می‌شود و به آن “عقاب مازندران” نیز معروف است. زمان ساخت این قلعه موضوعی مورد بحث است؛ برخی از فرضیات آن را به دوران ساسانی بازمی‌گردانند، در حالی که برخی دیگر فکر می‌کنند که در اوایل دوران اسلامی ساخته شده است. از نظر کاربری نیز، برخی تصور می‌کنند که این قلعه به عنوان یک آتشکده مورد استفاده قرار گرفته است، در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان یک دژ دفاعی می‌پندارند. ساخت قلعه کنگلو از سنگ لاشه، ملات، آهک و سنگ‌ریزه صورت گرفته است. این قلعه در سه طبقه ساخته شده بوده است، اما طبقات بالاتر در طول زمان تخریب شده و فقط بخش‌هایی از طبقه اول باقی مانده است.

قلعه کنگلو از آثار باستانی استان مازندران 4168376738

قلعه کنگلو از جاذبه های دیدنی اطراف پل سفید 4186767481

اقلیم قلعه کنگلو

آب و هوای قلعه کنگلو، همانند بسیاری از شهرها و روستاهای سوادکوه، از اواسط بهار تا اواخر تابستان خنک و دلپذیر است، به‌خصوص به دلیل قرارگرفتن در ارتفاعی کمی سردتر. وقتی هوا در بیشتر نقاط ایران خنک می‌شود، در این قلعه و روستاهای اطراف آن، هوا سرد و سردتر می‌شود، بنابراین تعداد روزهای بارانی و برفی در این منطقه بیشتر از بسیاری از نقاط دیگر کشور است.

محوطه باستانی قلعه کنگلو در استان مازندران 41538748637


جاهای تفریحی نزدیک به قلعه کنگلو

شهرستان سوادکوه یکی از جذاب‌ترین و پرجاذبه‌ترین مناطق کشور است، که قلعه کنگلو تنها یکی از قلعه‌های باستانی آن و همچنن از جاذبه های دیدنی اطراف پل سفید است. علاوه بر این قلعه، سوادکوه از آبشارها، جنگل‌ها، دریاچه‌ها و اماکن تاریخی دیگری نیز برخوردار است. در ادامه با چهار جاذبه گردشگری نزدیک به قلعه کنگلو آشنا خواهید شد که با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانید همه آن‌ها را طی یک الی دو روز ببینید:

1. پل سفید
در این شهرستان، پل سفید یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف است که با معماری خاص و زیبای خود، بازدیدکنندگان را جذب می‌کند. این پل در نزدیکی قلعه کنگلو قرار دارد و می‌توانید با بازدید از آن از زیبایی‌های منحصربه‌فرد این منطقه لذت ببرید.

2. قلعه اسپهبد خورشید
قلعه اسپهبد خورشید در دل کوههای منطقه واقع شده و با دیدن آن می‌توانید مسیر را به راحتی پیدا کنید. این قلعه یک غار و یک دژ طبیعی است که به داستان‌های تاریخی جالبی پرداخته می‌شود. ورودی این غار شبیه به طاق بزرگی است که در دل کوه حفر شده است.

3. روستای ارفع ده
این روستا در مسیر دسترسی به قلعه کنگلو قرار دارد و با زیبایی طبیعت و کوهستان‌های سرسبز خود، از جاذبه‌های دیدنی این منطقه است. می‌توانید از زیبایی طبیعت این روستا لذت ببرید و از فضای آرامش بخش آن بهره‌مند شوید.

4. روستای کنگلو
این روستا نزدیک‌ترین جای دیدنی به قلعه کنگلو است و با محیط خود زیبایی و طبیعت آرامش بخشی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. می‌توانید از این روستا به عنوان نقطه‌ی استراحت در مسیر دسترسی به قلعه کنگلو استفاده کنید و از آب و هوای ارام و طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

روستای زیبای کنگلو در سوادکوه 41847867398

ارسال دیدگاه