قائمشهر کجاست؟ | مسیر دسترسی | ویژگی ها

25 آذر 1401
0 دیدگاه
قائمشهر 1125369854744

قائمشهر یکی از بزرگترین شهرهای مازندران است که در منطقه البرز مرکزی قرار دارد و در گذشته به نام شاهی شهرت داشت. این شهر در طول سال ها توانسته افراد زیادی را به خود جذب کند و مسافران و گردشگران مختلفی را به شمال کشور بکشاند. همچنین در سال های اخیر، قائمشهر به یکی از شهرهای هدف برای خرید ویلا در مازندران تبدیل شده است. همچنین خرید زمین در مازندران بدون سود نیست و فرصت سرمایه گذاری خوبی برای آینده است. در این مقاله، این شهر را برای شما معرفی کرده ایم تا اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید.
با ما همراه باشید…

قائمشهر 1125698547
نمایی از قائمشهر در کنار کوه های سرسبز و دریای آبی

قائمشهر کجاست؟

قائمشهر از شمال با شهرهای جویبار و سیمرغ و دریای مازندران، از شرق با شهر ساری، از جنوب با شهرستان سوادکوه شمالی و از غرب با شهر بابل هم‌مرز است. این شهرستان با تاریخ و فرهنگ بسیار غنی، اقلیتی متشخص از جمعیت مسلمان و شیعه دوازده امامی دارد و مردمان آن از گویش قائم‌شهری برخوردارند. برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با جاذبه‌ها و ویژگی‌های این شهرستان زیبا، با ما همراه باشید.

آدرس قائمشهر:

20 کیلومتری شهر ساری

قائمشهر 112563698547
نمای زیبا از شهر قائمشهر

راه های دسترسی به قائمشهر:

برای رسیدن به این شهر از تهران می توانید از مسیرهای مختلفی استفاده کنید که با قطار، اتوبوس، ماشین شخصی و هواپیما قابل دسترسی است. شما می توانید به راحتی از طریق یکی از این موارد به قائم شهر برسید و با توجه به گزینه انتخابی خود برای رسیدن به آن منطقه اقدام کنید.

  • با ماشین شخصی: می توانید این کار را با عبور از جاده هراز یا فیروزکوه انجام دهید که مسافت 220 کیلومتری را در 3-4 ساعت طی می کند.
  • با اتوبوس: با اتوبوس از همان جاده ها و به همان روشی که با ماشین شخصی می روید، می روید، اما برای کسانی که نمی خواهند رانندگی کنند خوب است.
  • با قطار: خط راه آهن از این شهر می گذرد و در نهایت به گرگان می رسد و اولین راه آهن مدرن کشور نامیده می شود. در این صورت سفر مطمئنی خواهید داشت.
  • سفر هوایی: برای این منظور ابتدا باید به ساری پرواز کنید و سپس با اتوبوس به قائم شهر بروید یا از ساری سفر کنید کمی گران و زمان بر است.
نقشه قائمشهر 112563698547
برای مشاهده نقشه قائمشهر روی عکس کلیک کنید

جمعیت قائمشهر

به تدریج به دلیل اهمیت یافتن بیشتر این منطقه، مردم آن را شناختند و مهاجرت و اقامت در قائم شهر افزایش یافت. در آخرین سرشماری سال 1394 تعداد ساکنان قائم شهر 309199 نفر گزارش شده و شامل اقوام مختلف از جمله مردم سوادکوه، شهمیرزاد، سمنان، گرمسار و … می باشد که به این منطقه مهاجرت کرده اند.

مساحت قائمشهر:

371 کیلومتر مربع

قائمشهر 1123658745
عبور خودرو ها از کنار دریاچه

تاریخچه ی قائمشهر

قدمت این شهر با توجه به مکان هایی مانند بارگاه امامزاده یوسف رضا یا آرامگاه علامه فقیه طبرسی به قرن ششم هجری می رسد. همچنین وجود تپه‌های باستانی مانند تپه گردکوه جمنان یا تپه طالقانی که به دلیل کشف اجساد در آنجا (که قدمت آن‌ها به هزاره اول می‌رسد) باستانی محسوب می‌شوند. استان مازندران قبل از اسلام به تپورستان نیز معروف بوده و ساکنان آن را طایفه تپوری می نامیدند و بعدها پس از ورود اسلام این استان از تپورستان به طبرستان و ایل تپوری به طایفه طبری تغییر نام داد. از قائم شهر در دوره های مختلف به نام های مختلفی یاد شده است که از جمله آنها می توان به تریجی، تریجه، برجی و… اشاره کرد. بعدها به علی آباد تغییر نام داد و از سال 1314 شاهی نام گرفت و این نام تا پیروزی انقلاب اسلامی باقی ماند و پس از انقلاب به قائم شهر تغییر نام داد.

نام هایی که قائمشهر تا حالا داشته است:

تپورستان، طبرستان، تریجی، تریجه، برجی، علی آباد، شاهی

تاریخچه قائمشهر 112536984754
تصویر قدیمی از شهرداری قائمشهر

آب و هوای قائمشهر

قائمشهر، به دلیل واقع شدن در میان رشته کوه‌های البرز و نزدیکی به دریای خزر، اقلیمی معتدل و مرطوب دارد. این شهر به لطف این موقعیت جغرافیایی، از آب و هوایی ملایم و خاص برخوردار است. میزان بارش در قائمشهر نسبت به سایر شهرهای استان مازندران به شدت بالاست و این بارش‌ها از اواخر شهریور تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد. در فصل زمستان، به همراه کاهش دما، بارش برف نیز مشاهده می‌شود. در فصل بهار، هوا خنک و مطبوع می‌شود و با افزایش دما، رطوبت هوا نیز افزایش می‌یابد. این تغییرات اقلیمی باعث ایجاد یک محیط طبیعی دلنشین و زیبا در قائمشهر شده و این شهر را به یک مقصد گردشگری آرام و دلنشین تبدیل کرده است.

قائمشهر 1125369854744
هوای دل انگیز و دشت های سرسبز قائمشهر

مراکز خرید قائمشهر

برای تجربه خرید صنایع دستی و سوغات منحصر به فرد قائم‌شهر، بهتر است به مراکز خرید متنوع این شهر مراجعه کنید. علاوه بر مراکز خرید مدرن، بازار روز قائم‌شهر نیز یک مقصد جذاب برای خرید و گشت‌وگذار است. در این بازار، محصولات محلی و صنایع دستی از هنرمندان محلی قابل دسترسی هستند. مهمترین مراکز خرید قائم شهر به شرح زیر است:

  • مجتمع تجاری هیراد سنتر
  • مجتمع تجاری میلاد نور
  • پاساژ الماس
  • مرکز تجاری نگین شمال
  • مجتمع تجاری الماس
  • پاساژ رنجبر
  • پاساژ زیتون
مراکز خرید قائمشهر 2236587478555
پاساژ میلاد نور با فضایی شیک در قائمشهر

رستوران های قائمشهر

در قائمشهر، تعداد زیادی رستوران با فضاها و منوهای متنوع وجود دارد که اکثر آن‌ها غذاهای محلی و خوشمزه این شهر را ارائه می‌دهند. برخی از رستوران‌های معروف که در طول سفر به این شهر پیشنهاد می‌شود عبارتند از:

رستوران حاج حسن:
یکی از مقاصد معروف برای تجربه غذاهای محلی قائم‌شهر با طعم ویژه.

رستوران اکبر جوجه:
محلی دلپذیر با انواع غذاهای محلی و جوجه‌های طراحی شده به شیوه خاص.

رستوران آش مادربزرگ:
یک مکان دلنشین که آش‌ها و غذاهای محلی ارائه می‌دهد و اتمسفر دلنشینی برای نشستن فراهم می‌کند.

رستوران سنتی ملل:
این رستوران با ارائه غذاهای محلی و سنتی، به مسافران و گردشگران امکان تجربه کردن طعم‌های متنوع و منحصر به فرد منطقه را می‌دهد. از جمله غذاهای پرطرفدار این رستوران می‌توان به خوراک‌های دریایی و مرغابی اشاره کرد.

رستوران آوینا:
این رستوران با فضایی مدرن و آرام و منوی گسترده‌ای از غذاهای ایرانی و بین‌المللی، توانسته است جذابیت خاصی برای مشتریانش ایجاد کند. از جمله غذاهای پرطرفدار این رستوران می‌توان به استیک‌های ارائه شده با سس‌های متنوع و نان‌های تازه و خوشمزه اشاره کرد

با سر زدن به این رستوران‌ها، می‌توانید از طعم خاص و فرهنگ غذایی قائم‌شهر بهره‌مند شوید و لحظات لذت‌بخشی را در سفر خود تجربه کنید.

رستوان های قائمشهر 2236589741
انواع غذا ها در رستوران های قائمشهر

سوغات و صنایع دستی قائمشهر

در سفر به قائمشهر، بازارگردی و خرید صنایع دستی و سوغات محلی از جذابیت‌های اصلی این منطقه است. این شهر متنوعی از صنایع دستی با ارزش ارائه می‌دهد که به عنوان سوغات یا یادگاری از سفر به این ناحیه می‌توانند خاطرات خوبی را برای شما به ارمغان بیاورند. در میان صنایع دستی معروف قائمشهر، می‌توان به سفالگری، پارچه‌بافی، موج‌بافی، جاجیم بافی، و جوراب‌بافی اشاره کرد. این محصولات دست ساخت با طرح‌ها و رنگ‌های منحصر به فرد، جذابیت خاص خود را دارند.

علاوه بر صنایع دستی، سوغات‌های خوراکی نیز جزء لذت‌های خرید در قائمشهر هستند. زیتون، برنج، نان‌های محلی و سوهان کنجدی از محصولات معروف این منطقه هستند که می‌توانند یک سفر خوب را به یادگار بسازند. بهتر است در بازارها و مراکز خرید محلی به دنبال این سوغات باشید تا تجربه خاصی از سفرتان داشته باشید.

هنر دستی مردم قائمشهر چیست؟

سفالگری، پارچه‌بافی، موج‌بافی، جاجیم بافی، و جوراب‌بافی

صنایع دستی قائمشهر 1120369854785
صنایع دستی دلربای مردم قائمشهر

جاذبه های دیدنی اطراف قائمشهر

قائم‌شهر به دلیل واقع شدن در مسیر تقاطع فیروزکوه و هراز و داشتن خط ریلی از اهمیت بسیاری برخوردار است. این شهر با طبیعت زیبای جلگه و مکان‌های تاریخی و هوای مطبوع خود، مسافران و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. این مکان‌های تاریخی و طبیعی با وجود جذابیت‌های خود، باعث جذب تعداد زیادی از گردشگران و مسافران به قائم‌شهر شده‌اند. از جاهای دیدنی قائم‌شهر را در اینجا برایتان معرفی میکنیم:

  • پارک جنگلی تلار (مشاهده روی نقشه)
  • دریاچه گل پل (مشاهده روی نقشه)
  • آب بندان ساروکلا (مشاهده روی نقشه)
  • تالاب کرچنگ (مشاهده روی نقشه)
  • تالاب قادی کلا (مشاهده روی نقشه)
  • جنگل خیبوس (مشاهده روی نقشه)
  • سد زمزم یا سد برنجستانک (مشاهده روی نقشه)
  • پل بالاتجن (مشاهده روی نقشه)
  • تپه‌های باستانی گردکوه (مشاهده روی نقشه)
  • جنگل کوتنا (مشاهده روی نقشه)
  • مقبره سید ابوصالح (مشاهده روی نقشه)
پل بالاتجن قائمشهر 2236589874
پل بالاتجن با فضایی حیرت انگیز در قائمشهر

بهترین زمان سفر به قائمشهر

زمان سفر به این شهر به سلیقه‌ی شما بستگی دارد و انتخاب بهترین فصل وابسته به ترجیحات شماست. اگر به دنبال یک مناظر زیبا و سبز هستید، بهار و تابستان بهترین زمان‌ها برای سفر به قائم‌شهر هستند. این دوره‌ها اغلب با طبیعت بسیار زیبا و پرورده، انواع گل‌ها و درختان خوب معطر می‌شوند. از سوی دیگر، برخی از مسافران علاقه‌مند به باران و هوای خنک هستند، در این صورت پاییز می‌تواند زمان مناسبی باشد. در فصل پاییز هوا معتدل و با کاهش رطوبت، رنگارنگی خاص خود را به خود می‌گیرد. اگر به برف و سرما علاقه‌مندید، زمستان نیز می‌تواند زمانی خوب برای سفر باشد. مناظر برفی و هوای سرد این فصل ممکن است تجربه جذابی برای شما ایجاد کند. همچنین، این فصل می‌تواند برای دوستداران ورزش‌های زمستانی نیز جذاب باشد.

بزرگراه قائمشهر 1223658745874
تصویری از بزرگراه قائمشهر در هوایی آفتابی

ارسال دیدگاه