پل سفید کجاست؟ | تاریخچه | جاذبه های دیدنی + گالری تصاویر

25 آذر 1402
0 دیدگاه
عبور قطار از پل ورسک مازندران 2564987415

شهرستان پل سفید ، مرکز شهرستان سوادکوه در استان مازندران است که نام پلی در داخل این شهر نیز است..جاده فیروزکوه و راه آهن مازندران از پل سفید می گذرد و ایستگاه راه آهن پل سفید مهمترین ایستگاه تعمیر گازوئیل راه آهن شمال است که دارای صفحه گردان می باشد. .

شهر “پل سفید” به دلیل تنوع توپوگرافی و زیبایی طبیعتی، شهری با پله‌های فراوان است و به شهری مشهور به “شهر پله‌ها” تبدیل شده است که «رود تالار» نیز از این شهر می گذرد. در این شهر، به ازای هر ساکن، یک پله وجود دارد که بخشی از جذابیت‌ها و شخصیت خاص این منطقه را تشکیل می‌دهد. پله‌های سرسبز و چشم‌نواز پلیاب، فرصتی برای تماشای چشم‌اندازهای خیره‌کننده و ایجاد یک تجربه فراموش‌نشدنی را برای هر ساکن و بازدیدکننده فراهم می‌کنند.

آب و هوای پل سفید نیمه مرطوب و میانگین دمای سالانه 30 درجه است

طبیعت پل سفید 416854168544168541
“نمایی از تپه های سرسبز پل سفید، شهر پله ها”
عبور قطار از پل ورسک مازندران 2564987415
پل تاریخی و زیبای ورسک در دل مازندران

موقعیت مکانی شهر پل سفید

شهر پل سفید در استان مازندران واقع شده است و به عنوان یکی از شهرهای زیبا و مورد علاقه گردشگران شناخته می‌شود. این شهر با مناطقی همچون مهدی‌شهر، شهمیرزاد، ساری، سورک، قائم‌شهر، شیرگاه، گتاب، فیروزکوه، بادرود، آلاشت و فریم همسایگی دارد. این شهر که از جنوب به روستای ورسک و از شمال به زیرآب منتهی می شود ، در 60 کیلومتری فیروزکوه در منطقه ای نیمه جنگلی در کنار جاده تهران به قائم شهر قرار دارد.

همچنین شهرپل سفید به 18 ناحیه تقسیم شده است.بخش‌های این شهرستان شامل شهرستان آزادمهر، شهر فرهنگیان 3، میارکلا، امیرده، شهر قدس، جاده صحیحی، خیابان امام، کبود دره، کوی مدن، کندوان، ملاجیلم، فرماندری، ساقه، شهر فرهنگیان 2، شهر فرهنگیان 1، تامین اجتماعی  ، آزندره و لالوک است.

آدرس شهر پل سفید:

مازندران، شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید

آدرس دقیق شهر پل سفید 848484874
“برای دسترسی به آدرس دقیق شهر پل سفید روی لینک گوگل مپ کلیک کنید”

تاریخچه شهر پل سفید

ناصرالدین شاه قاجار که در سال 1865 در سفر به مازندران از پل سفید گذشت، از آن به عنوان یکی از خانه های جاده شاه عباسی یاد می کند.طبق مشاهدات وی، پل سفید قدیمی «سه یا چهار دهانه» داشت که اگر قرار باشد به گزارش ناصرالدین شاه اعتماد شود، این پل باید بعد از این تاریخ بازسازی شده باشد.

چنانکه رابینو که در سال 1909 میلادی این پل را دیده است،آن را دارای دو دهانه توصیف کرده است و افضل الملک یکی از مورخان عصر قاجار در توصیف سفر خود به مازندران در سال 1331 از پل سفید و قهوه خانه مجاور آن یاد می کند.

جمعیت شهر پل سفید

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۴ جمعیت این شهر ۸۷۹۴ نفر بوده است.البته با احتساب جمعیت روستاهای اطراف حدود 11000 نفر در شهرستان پل سفید زندگی می کنند مردم پل سفید به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

جمعیت شهرستان پل سفید: در سال 1394 جمعیت این شهر ۸۷۹۴ نفر بوده

نمایی از طبیعت بکر شهر پل سفید 546416854165
“جریان زندگی در شهر بکر و ناب پل سفید”

ریشه نام شهر پل سفید

نام این شهر برگرفته از پل سنگی است که دو طرف رودخانه تلار را به هم متصل می کند. این پل در زمان شاه عباس و در بیست و پنجمین سال سلطنت وی (1021 میلادی) در جاده شاه عباسی که اصفهان را به مازندران وصل می کرد ساخته شد. این نام برای این شهر انتخاب شد زیرا سنگ به کار رفته در پل سفید است.

علت نام گذاری پل سفید:

پل سنگی سفیدی که دو طرف رودخانه تلار را به هم متصل می کند.

نمایی از طبیعت شهر پل سفید 216345687481
“نمایی از ارتفاعات سرسبز شهر پل سفید”

قهرمانان شهرپل سفید

مهدی تقوی قهرمان کشتی جهان در سال های 2009 و 2011 اهل این شهرستان است.از دیگر مشاهیر این شهر مجتبی عابدینی مالک می باشد. . اولین مدال در تاریخ شمشیربازی ایران توسط استاد حبیب الله بدیعی ویولونیست ایرانی مورد توجه قرار گرفت.

اقتصاد و شغل شهرپل سفید

در اطراف شهر “سفیدآب”، فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری با رونق و اهمیت ویژه‌ای همراه است. برای کشاورزی، آب مورد نیاز از رودخانه‌یزرین‌رود” تأمین می‌شود و برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از شبکه‌ی آبیاری قنات‌هایی استفاده می‌شود که از منابع آبی غنی و معتبری تغذیه می‌شوند. در ضمن، آب آشامیدنی و مورد استفاده‌ی روزمره‌ی ساکنان این شهر از طریق سیستم لوله‌کشی و استفاده از چشمه‌های طبیعی در دسترس است. پل سفید به لطف منابع آبی فراوان، برای فعالیت‌های کشاورزی و دامداری منطقه‌ی پویا و پرباری است. وجود مراتع سرسبز شرایطی را برای توسعه دامپروری در این شهرستان ایجاد کرده است چرا که گوشت گوسفند و لبنیات به نقاط دیگر ارسال می شود.یکی دیگر از موارد صادراتی این شهرستان زغال سنگ است.

محصولات صادراتی شهر پل سفید:

گوشت گوسفند ، لبنیات، زغال سنگ

شالی نشا در زمین های کشاورزی شهر پل سفید 5645687974141
“شالی نشا در زمین های کشاورزی شهر پل سفید”

ایستگاه راه آهن پل سفید

ساخت ایستگاه راه آهن در پل سفید باعث جذب و افزایش جمعیت این شهر شد. «گردن گدوک» با دوغ و آش در هوای سرد حتی در اواسط تابستان دلپذیر است. یکی دیگر از راه های خوب برای سفر به این منطقه، قطار است،می توانید با قطار از شهرتان به پل سفید سفر کنید و از جاذبه های طبیعی و تاریخی این مسیر لذت ببرید و در عین حال به یاد داشته باشید که در سفر ریلی هستید.

ایستگاه‌های راه‌آهن در پل سفید هنوز هم ساختمان‌های قدیمی با معماری 80 ساله هستند که وقتی با قطار از این منطقه دیدن کنید لذتی برای شما خواهد داشت. فقط با قطار می توانید اطراف کوه های کوچک و بزرگ پل سفید را ببینید. بدون اینکه متوجه شوید که قطار در مسیر شیب دار حرکت می کند.

گردنه گدوک در برف وبوران 68541641854
گردنه گدوک، یکی از جاهای دیدنی سوادکوه

صنایع دستی معروف شهر پل سفید

جاجیم آلاشت” یکی از برندهای مشهور و معتبر در زمینه صنایع دستی است که در استان مازندران واقع شده است. این برند در تولید و ارائه جاجیم‌های با کیفیت و زیبا به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و هنری این منطقه شناخته می‌شود. جاجیم‌های آلاشت با الگوها، طرح‌ها و رنگ‌های زیبا، توانسته‌اند نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح بین‌المللی نیز شهرتی داشته باشند. تکنیک‌های خاص بافتنی، استفاده از رنگ‌های طبیعی و نقش‌های منحصربه‌فردی که بر روی این جاجیم‌ها به کار رفته است

صنایع دستی شهر پل سفید: جاجیم بافی

جاجیم بافی از محبوب ترین صتایع دستی پل سفید 46841685458
“جاجیم بافی از محبوب ترین صتایع دستی پل سفید”

مناطق توریستی پل سفید

  • پارک جنگلی آزادمهر
  • دریاچه شورمست
  • قلعه کنگو
  • غار اسپهبد خورشید
  • پل ورسک
  • پل ایستگاه پلیس دوآب
  • روستا برنت
  • غار کیجاک چالاین
  • پلنگ دره
  • رحمت سی

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست، در منطقه سوادکوه استان مازندران، در میان ارتفاعات توسکا و درختان بلند قرار دارد. این دریاچه تنها دریاچه طبیعی منطقه است و با وسعتی حدود ۱۵ هزار متر مربع و ارتفاع ۹۴۰ متری، به عنوان یکی از جاهای دیدنی استان شناخته می‌شود. عمق آن حدوداً بین ۵ تا ۱۵ متر است و منبع آب آن قبلاً از چشمه‌های زیرزمینی تأمین می‌شد، اما در حال حاضر این چشمه‌ها خشک شده‌اند. دریاچه شورمست در فاصله ۶ کیلومتری غربی شهر پل‌سفید و نزدیک به شهرک صنعتی شورمست قرار دارد و از شاه‌راه تهران – شمال قابل دسترسی است.

  • وسعت دریا: ۱۵ هزار متر مربع
  • ارتفاع: 940 متر
  • فاصله دریای شورمست از غرب پل سفید: 6 کیلومتر
  • آدرس دریاچه شورمست: استان مازندران، شهر پل سفید، ۵ کیلومتری شهرک صنعتی شورمست پل سفید، دریاچه شورمست.

برای دسترسی به آدرس دقیق دریاچه شورمست روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پخت املت در طبیعت دریاچه شورمست 41968968541
“طعم لذیذ املت در جوار دریاچه زلال شورمست”

قلعه کنگو

قلعه کنگلو در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی دوآب و در اراضی دهستان راستوپی و خطیرکوه و نزدیک روستای کنگلو واقع شده است. این قلعه، یکی از دورافتاده‌ترین و آبادترین قلعه‌های منطقه است و بلندای آن از سطح دریا حدود ۱۸۱۱ متر است. نمای خارجی قلعه از یک باروی سنگی عظیم تشکیل شده است که برج‌های دیدبانی در قسمت میانی و طرفین آن قرار دارند.

  • فاصله قلعه کنگلو از جنوب شرقی دوآب: فاصله ۲۰ کیلومتر
  • ارتفاع قلعه کنگو از سطح دریا:1811 متر

برای دسترسی به آدرس دقیق قلعه کنگلو روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

ارتفاعات قلعه کنگو 4684485485
“نمایی از ارتفاعات سرسبز قلعه کنگو”

غار اسپهبد خورشید پل سفید

غار اسپهبد خورشید در جاده سوادکوه تهران، بعد از پل ورسک، در منطقه دو آب و روبروی ورودی هتیرکوه قرار دارد.بزرگترین طاق طبیعی جهان اینجاست.حتی اگرکوهنورد هم نباشید، ضرری ندارد که با بزرگترین طاق طبیعی دنیا یک سلفی خوب بگیرید.غارخورشید چیزی فراتر از یک غار است.این غار قلعه ای است با اتاق هایی از دوران ساسانی است.اگر در کوهنوردی مهارت ندارید،بهتر است از ورود به این غار مرموز به‌کلی خودداری کنید،نه اینکه از پایین غار به سمت دهانه آن بالا بروید.

آدرس غار اسپهبد خورشیدی:

استان مازندران، شهر پل سفید، مسیر تهران به سوادکوه، پس از پل ورسک، منطقه دو آب، غار اسپهبد خورشید.

برای دسترسی به آدرس دقیق غار اسپهبد خورشید روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

درخشش نور خورشید بر غار سنگی اسپهبد خورشید 48668545
“درخشش نور خورشید بر غار اسپهبد خورشید”

پل ورسک

پل ورسک در روستای ورسک در شهرستان سوادکوه قرار دارد. این پل بزرگترین پل راه‌آهن شمال کشور است و در سال ۱۳۱۵ افتتاح شده است. ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲,۱۴۰ متر است و از ته دره به بلندایی ۱۱۰ متر می‌رسد. پل ورسک تنها برای عبور قطارهای مسافربری و باری استفاده می‌شود و در مسیر راه‌آهن تهران-شمال قرار دارد. این پل در منطقه زیبای دره ورسک واقع شده و تماشایی فوق‌العاده دارد. فاصله از شهرستان زیرآب تا پل ورسک حدود ۴۵ کیلومتر و تا شهرستان قائمشهر حدود ۸۵ کیلومتر است.

  • ارتفاع پل ورسک از سطح دریا: ۲,۱۴۰ متر
  • سال افتتاح: 1315

برای دسترسی به آدرس دقیق پل ورسک روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

نمایی از پل ورسک در زمستان 418484564415
“پل سرسخت ورسک در فصل زمستان”

کوچکترین کلیسای جهان

کوچکترین کلیسای جهان در شهرستان پل سفید مازندران در روبروی ایستگاه راه آهن قرار دارد که در زمان پهلوی اول و به دلیل حضور و فعالیت های وی ساخته شده است.این کلیسا حدود 3 متر با دو پنجره کوچک است. که هنوز سالم است اما باز نیست.

غار زیبای کیجاک چالاین

غار کیجاک چالاین، یکی از جاذبه‌های معروف و تایید شده پل سفید، در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوبی این پل و در محیطی ارتفاعاتی و جنگلی قرار دارد. این غار زیبا همچنان یکی از مقاصد پرطرفدار و رازآلود در پل سفید به شمار می‌رود. با این حال، ورود به این غار بسیار محدود و دشوار است و تنها با استفاده از تجهیزات و وسایل ویژه می‌توان به داخل آن نفوذ کرد.

آدرس غار کیجاک چالاین:

استان مازندران، شهر پل سفید، ۱۰ کیلومتری جنوب پل سفید، ارتفاعات جنگلی مشرف به روستای پیت‌سرا و دوآب فیروزکوه، غار کیجاک چالاین

غارنوردی در غار زیبای کیجاک چالاین 4196854185
“غارنوردی در صخره های سنگی غار زیبای کیجاک چالاین”

پلنگ دره

پلنگ دره، جاذبه دیدنی محبوبی در نزدیکی پل سفید، شیرگاه واقع در شمال شرقی آن قرار دارد. این منطقه طبیعتی جذاب و متفاوت را به شما ارائه می‌دهد. برای رفتن به پلنگ دره، مسیری ساده و قابل دسترس از طریق جنگل و جاده خاکی را طی می‌کنید.

آدرس پلنگ دره:

استان مازندران، شهر پل سفید، شمال شرقی شیرگاه، پلنگ دره.

برای دسترسی به آدرس دقیق دریاچه پلنگ دره روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آبشار سرسبز پلنگ دره در بهار 541854164185
“سرازیری جریان آب از ارتفاعات آبشار پلنگ دره”

روستای برنت

روستای برنت، یکی از جاهای دیدنی پل سفید واقع شده است. با مناظر طبیعی خیره‌کننده اش، این روستا به شما تجربه‌ای خاص و متفاوت را هدیه می‌دهد. با مسافت ۳۰ کیلومتری از پل سفید، روستای برنت با طبیعت بکر و مناظر زیبایش امکان تفریحی آرام و هیجان‌انگیز را برای شما فراهم می‌کند.

علاوه بر چشم‌اندازهای طبیعی، روستای برنت دارای آثار تاریخی جذابی است که می‌توانید آنها را بازدید کنید. حمام و عمارت علی محمد خان، کوشک اردشیر بابکان، ساختمان مدرسه قدیمی و آسیاب‌های آبی تنها بخشی از این آثار بی‌نظیر هستند. با بازدید از این آثار تاریخی، شما می‌توانید به گذشته‌ای دور از خود و به فرهنگ و تاریخ این منطقه نزدیک شوید

آدرس روستای برنت:

استان مازندران، شهر پل سفید، ۳۰ کیلومتری پل سفید، روستای برنت.

طبیعت بکر روستای برنت 6854164156
“نمایی از خانه های کوچک و بزرگ روستای سرسبز برنت”

مراکز دانشگاهی شهر پل سفید مازندران

دانشگاه پیام نور واحد پل سفید در شهرک گردشگری آزادمهر  و واحد سوادکوه دانشگاه آزاد اسلامی در پل سفید مراکز آموزش عالی هستند.

نمایی از دانشکگه پیام نور پل سفید 489496485
“کسب علم و دانش در دانشگاه پیام نور پل سفید”

گالری تصاویر جاذبه های اطراف پل سفید مازندران

 

غار سنگی اسپهبد خورشید 418215456418
غار سنگی اسپهبد خورشید
نمایی از ارتفاعات غار سنگی اسپهبد خورشید 564687498741
غار سنگی اسپهبد خورشید، یکی از جاهای دیدنی مازندران
غار سنگی اسپهبد خورشید در زمستان 4464898548
غار سنگی اسپهبد خورشید، یکی از جاهای دیدنی سوادکوه
دریاچه شورمست در دل کوهستان پاییزی 4864656499596
دریاچه شورمست، یکی از جاهای دیدنی مازندران
کلبه چوبی در قلب روستای برنت 41641641
روستای دیدنی و زیبای برنت، یکی از جاهای دیدنی سوادکوه
پل ورسک در دل کوهستان و صخره های مازندران 964968484854
پل تاریخی و زیبای ورسک در مازندران
نمایی از پل ورسک در بهار 484564687964
نمایی دیگر از پل زیبای ورسک

ارسال دیدگاه