آشنایی با تاریخچه مازندران، استان زیبای شمالی

19 بهمن 1401
0 دیدگاه
تاریخچه مازندران 0587464531520

اگر به تاریخچه مازندران  ،این استان رویایی علاقمند هستید، پیشنهاد می شود تا تنهای محتوا با ما همراه باشید. استان مازندران یکی از سرسبزترین استان های شمال ایران است که در کرانه جنوبی دریای مازندران واقع شده است. مرکز استان مازندران ساری و همسایگان آن استان های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان می باشند. هدف ما در این مطلب آشنایی با موقعیت و اقیلم  است.پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی استان مازندران چگونه است؟

استان مازندران در شمال کشور واقع شده و 23756 کیلومتر مربع مساحت دارد که حدود 1.46 درصد از مساحت کشور را شامل می شود. همسایگان این استان از سمت شمال دریای خزر، از جنوب استان های تهران، البرز و سمنان، از غرب استان گیلان و از شرق استان گلستان هستند و از سمت دریا راه به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان.

بر اساس آخرین تقسیمات کشوری استان مازندران دارای 22 شهرستان به نام های گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندرود، ساری، سوادکوه، جویبار، سیمرغ، قائم شهر، بابل، بابلسر، فریدونکنار، آمل، محمودآباد، نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، کلارد است. ، تنکابن، رامسر و همچنین دارای 57 شهر، 57 بخش، 132 دهستان و 3645 دهستان می باشد.

آشنایی با تاریخچه مازندران

قبل از ورود آریایی ها به ایران و مازندران، مردم بومی این منطقه از راه شکار و گله داری امرار معاش می کردند. مطالعات باستان شناسی در غارهای کمربنده و هوتو بهشهر حضور انسان در مازندران را به حدود 9500 سال قبل از میلاد می رساند. آریایی ها مهاجرت خود را از سرزمین های شمال شرقی مرزهای کنونی ایران در حدود هزاره سوم پیش از میلاد آغاز کردند، با بومیان آمیختند یا بر آنها چیره شدند. مازندران کنونی بخشی از سرزمین وسیع تری است که در متون تاریخ با نام های «فرشورگر» و «پاتیسخوارگر» از آن یاد شده است.

عواملی که بر اقلیم استان مازندران تاثیر دارد

استان مازندران را بر اساس ویژگی های دما و بارش و توپوگرافی منطقه می توان به دو نوع آب و هوای معتدل خزری و اقلیم کوهستانی تقسیم کرد. این نوع آب و هوا شامل دشت های غربی و مرکزی استان تا دامنه های شمالی البرز می شود. به دلیل فاصله کم بین کوه و دریا، رطوبت در این مناطق جمع می شود که می توان آن را به بارندگی قابل توجه و دمای معتدل نسبت داد.اگر قصد خرید ویلا در مازندران را دارید پیشنهاد ما به شما خرید ویلا در بابلسر و سایر شهرهای شمالی است که دارای آب و هوا و جاذبه های بکر هستند.

اقلیم استان مازندران 325676845405456

پوشش مردم مازندران، ثبت شده در تاریخچه مازندران

اگرچه در حال حاضر پوشیدن لباس های محلی مرسوم نیست و مخصوص جشنواره ها و مراسم خاص است، اما از اهمیت این لباس های زیبا و رنگارنگ کاسته نشده است. هر یک از لباس های محلی نماد یک ملت است و اصالت آن را بیان می کند. لباس محلی مازندرانی را می توان در دو قسمت زنانه و مردانه بررسی کرد و کودکان نیز بر اساس دختر یا پسر بودن از همین لباس استفاده می کردند.

پوشش مردم مازندران 45478645254784651

لباس محلی زنانه

لباس محلی زنان مازندران از رنگ های روشن و شاد و گل های ریز تشکیل شده است که برگرفته از طبیعت زیبای این منطقه است. لباس محلی زنان در مازندران از قسمت های زیادی تشکیل شده است. به همین دلیل یک لباس کامل به حساب می آید. قسمت های مختلف لباس محلی زنان مازندران شامل شلیته، تمبان تنگ، نیم ساق، جمعه، نیم تنه، چادر شو، چارقد، ماندل، گیسبند، کلیجه، سراگوچ، گلوبند، پاتوئه، چاروق، گالش، کوش و جوراب است.

 

ارسال دیدگاه