معرفی 12 جاذبه توریستی شیرگاه | عکس+ لوکیشن دقیق

9 آذر 1401
0 دیدگاه
شیرگاه، شهر پل ها 46854638546

جذاب ترین مناطق شهر شیرگاه را می شناسید؟ شیرگاه یکی از شهرهای زیبا و موفق در زمینه گردشگری در استان مازندران است که در میان رشته کوه های البرز محصور شده است.

شیرگاه از غرب به کوه ترز، از شرق به کوه ورزک و از جنوب به کوه ساره سر و شاه کوه محدود می شود.این شهر مرکز شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران است که از جنوب به شهر زیرآب و شهر پل سفید و از شمال به بخش قائم شهر راه دارد.همچنین شهر شیرگاه از سمت راست به شهرستان ساری و از سمت غرب به شهرستان بابل متصل میشود.این شهر در فصل بهار بیش از سایر ایام سال توجه مسافران را به خود جلب می کند . جاذبه های شیرگاه به طبیعت سرسبز و باصفای آن محدود نمی شود. این شهر خوش آب و هوا دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری است.در این میان پل های این شهر به آن شهرت خاصی بخشیده است تا جایی که بسیاری از مردم شیرگاه را به شهر پل ها می شناسند. در ادامه جذاب ترین مناطق شیرگاه را به شما معرفی می نماییم؛

عبور قطار از پل راه آهن شیرگاه در مسیر طبیعتی بکر
مسیر عبور قطار از پل راه آهن شیرگاه در مسیر طبیعتی بکر

نام شهر شیرگاه از کجا آمده است؟

یک دیدگاه در مورد این نام این است که «شیر» در زبان محلی به معنای تری و نم است. در این صورت معنای شیرگاه یعنی «محل تر یا نمناک» است. شیرگاه دارای مناطق بسیار زیادی برای اقامت است که در ادامه به معرفی تعدادی از آنها می پردازیم.

معنی نام شهر شیرگاه:

«محل تر یا نمناک»

دریاچه های آب زلال شیرگاه در حصار درختان در هم تنیده
دریاچه های آب زلال شیرگاه در حصار درختان در هم تنیده

رودخانه تلار و کسیلیان

یکی از جذاب ترین مناطق شیرگاه رودخانه تالار کسیلیان است . شیرگاه دارای مناظر بسیار زیبا و دیدنی است که یکی از آنها محل تلاقی دو رودخانه است. یکی از این رودخانه ها رودخانه تلار است که از منطقه آلاشت و گردنه دوگل سرچشمه می گیرد و دیگری رودخانه کسیلیان است.کسیلیان در اکثر فصول سال دارای آبی روشن و شفاف است اما تالار بیشتر سال گل آلود است. شیرگاه به دلیل وجود این دو رودخانه و همچنین وجود دره های نسبتا کم عمق، پل های زیادی دارد، از این رو به آن شهر پل ها نیز می گویند. این پل ها و همچنین رودخانه هایی که از این شهر می گذرند، مناظر جذاب بسیاری را در این منطقه شکل داده اند.

عبور رودخانه کسلیان از کنار محله نارنج بن باعث رونق و آبادانی بیشتر آن شده است. بهترین زمان برای بازدید از این طبیعت سرسبز و بکر که در کنار جاده اصلی تهران مازندران قرار دارد، فصل بهار و تابستان است.

 

شیرجه در آب خنک رودخانه کسیلیان
شیرجه و آب تنی در آب خنک رودخانه کسیلیان

روستای دهکلان

دهکلان، روستایی زیبا و دلنشین در توابع بخش شیرگاه واقع شده است. این روستا با پوشش گیاهی سرسبز و درختانی همچون توسکا، چنار، نمدار، افرا و میوه های جنگلی از جمله ازگیل و آلوچه جنگلی معروف است. هوای این منطقه بارانی و خنک بوده و زمستان های سرد و تابستان های خنکی دارد.

پوشش گیاهی روستای دهکلان:

درختانی چون توسکا، چنار، نمدار، افرا و میوه های جنگلی از جمله ازگیل و آلوچه جنگلی

نمایی از روستای سرسبز دهکلان با جنگل های سرسبز و با طراوت
نمایی از روستای سرسبز دهکلان با پوشش جنگلی های سرسبز و با طراوت

برای دسترسی به آدرس دقیق روستا دهکلان روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

سد لفور

سد البرز، یا سد لفور، به عنوان یکی از بزرگترین سد های خاکی ایران، در محل اتصال سه رودخانه اسکلیم روهار، کارسنگ‌رود و آذررود، پا به عرصه گذاشته است. با ساختن این سد عظیم، زیبایی و جذابیتی نوین به منطقه اطراف آن بخشیده شده است. این سد، با ویژگی های بارزی همچون ساختار سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی، حجم مخزن ۱۵۰ میلیون مترمکعب، ارتفاع ۷۸ متر، طول تاج ۸۳۸ متر و عرض تاج ۱۲ متر، یکی از عظیم ترین سد های خاکی دنیاست.

سد لفور، همچون جزیره ای رویایی با پوشش درختان بلندقامت
سد لفور، همچون جزیره ای رویایی با پوشش درختان بلندقامت

برای دسترسی به آدرس دقیق سد لفور روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

روستای بورخانی

آب و هوای خنک و تمیز در کنار طبیعت رنگارنگ، آن چیزی است که گردشگران را برای خروج از روستای برهانی سخت می کند. این روستا در 35 کیلومتری شیرگاه قرار دارد. مانند بسیاری از روستاها از دو قسمت پایین و بالا تشکیل شده است. امامزاده بوبر کیا سلطان تنها اثر تاریخی روستاست که در کنار آن سه قبر وجود دارد.وارد این روستا که می شوید خانه های کاهگلی ساده ای را می بینید که در میان درختان بلند پراکنده اند. بدون شک نظیر آن را کمتر جایی دیده اید. جمعیت روستای بورخانی حدود 370 نفر است که از طریق دامداری و کشاورزی امرار معاش می کنند.

فاصله روستای بورخانی تا شیرگاه:

35 کیلومتر

ویو ویلاهایی با بافت سنتی روستای بورخانی رو به تپه های سرسبز
ویو ویلاهایی با بافت سنتی روستای بورخانی رو به تپه های سرسبز

برای دسترسی به آدرس دقیق روستا بورخانی روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آبشار چشمه علی

پس از گذشتن از پل ورسک و حدود نیم ساعت پیاده روی، آبشار چشمه علی یا آبشار ورسک را خواهید دید. این آبشار از دو قسمت آبشار کوچک و  آبشار بزرگ تشکیل شده و از ارتفاع 20 متری به سمت صخره ها جاری می شود. صدای دلنشین برخورد آب با صخره ها به قدری دلنشین و آرامش بخش است که هیچ چیز دیگری جایگزین آن نمی شود.

مسیر پیاده روی به سمت چشمه علی شیرگاه هموار است. بنابراین افراد در هر سنی می توانند به راحتی با کفش مناسب خود را به آبشار برسانند و از طبیعت بکر و چشم نواز آن لذت ببرند. از آنجایی که چشمه علی یک آبشار فصلی است، پیشنهاد می کنیم در اواسط بهار و اوایل تابستان از آن دیدن کنید.زیرا در این روزها پرآب ترین روزهای خود را می گذراند.

بهترین فصل بازدید از چشمه علی:

اواسط بهار و اوایل تابستان

سرازیری آب های خنک آبشار ورسک در دل سنگ های خزه ای
سرازیری آب های خنک آبشار ورسک در دل سنگ های خزه ای

برای دسترسی به آدرس دقیق آبشار ورسک روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آبشار گزو

این آبشار یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی شیرگاه و استان مازندران است که در 15 کیلومتری شیرگاه قرار دارد. این آبشار از یک آبشار بزرگ به ارتفاع 45 متر و یک آبشار کوچک به ارتفاع 5 متر تشکیل شده است. ویژگی مهم آبشار گزو این است که در قلب جنگل معروف لفور واقع شده است. طبیعت بکر و زیبای اطراف آبشار گزو آن را به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شیرگاه معروف کرده است. در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی قصد دارند از سوادکوه دیدن کنند.

فاصله آبشار گزو تا شیرگاه:

15 کیلومتر

سرازیری آبشار خروشان گزو به گودال عمیق پرآب
سرازیری آبشار خروشان گزو به گودال عمیق پرآب

برای دسترسی به آدرس دقیق آبشار گزو روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

جنگل و آبشار پلنگ دره

چشمه های متعدد و رودخانه ای زیبا و تمیز با عمق کم از زیبایی های جنگل پلنگ دره است. این جنگل از جنگل های بکر و دست نخورده شمال کشور است. بهترین بافت جنگلی ای که در اطراف شهرستان شیرگاه می توانید مشاهده کنید، جنگل پلنگ دره است. این جنگل علاوه بر پوشش گیاهی بسیار متنوع و انبوه، آبشار معروفی دارد که به آن آبشار پلنگ دره نیز می گویند که طبیعت گردان هر ساله در فصول خاصی از این پوشش جنگلی و آبشار بازدید می کنند.

این آبشار که در شمال شرقی شهرستان شیرگاه قرار دارد دارای رودخانه ای زلال و زیبا با آبشاری 8 متری و آبی است که به حوضچه ای سنگی می ریزد.

ارتفاع آبشار پلنگ دره:

8 متر

آبشار رویایی پلنگ دره در د جنگل پلنگ دره
آبشار رویایی پلنگ دره در دل جنگل پلنگ دره

برای دسترسی به آدرس دقیق آبشار پلنگ دره روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پل شاهپور، پلی با قدمت تاریخی

این پل در محور سواد کوه و در مجاورت و در سمت شرق جاده روی رودخانه اوتجون در اراضی چای باغ است و در زمان قاجار ساخته شده است. پل شاهپور دارای دهانه میانی بزرگ با طاق عرضی و دهانه جانبی کوچکتر است. همچنین دهانه های کوچکتری در بالای پایه ها ایجاد کرده اند. پایه ها در جهت مخالف جریان آب و به صورت مثلثی هستند. سطح پل از بالای طاق بزرگ به طرفین دارای شیب نسبتا ملایمی است. مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگ و ملات ساروج می باشد.

مصالح به کار رفته در ساخت پل شاهپور:

سنگ و ملات ساروج

عبور جریان آب زیر پل آجری شاهپور
عبور جریان آب زیر پل سنگی شاهپور

برای دسترسی به آدرس دقیق پل شاهپور روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

سد سنبل رود

سد سنبل رود، یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان مازندران، در فاصله ۸ کیلومتری شیرگاه واقع شده است. با طول تاج ۸۸۹ متر، ارتفاع ۲۲.۵ متر و عرض ۱۰ متر، این سد خاکی به‌عنوان یکی از مهمترین ذخایر آبی منطقه شناخته شده است. این آب‌ها به منظور پرورش ماهی و کشاورزی بهره‌برداری می‌شوند. بخشی از زمین‌های اطراف سد سنبل رود، با مساحتی بالغ بر ۴۰ هکتار به صورت جنگلی پوشیده شده است که به‌عنوان یک مجموعه تفریحی بکر و خاص شناخته می‌شود.

فاصله سد سنبل رود تا شیرگاه:

8 کیلومتر

سد سنبل رود در آغوش علفزارهای سرسبز
سد سنبل رود در آغوش علفزارهای سرسبز

برای دسترسی به آدرس دقیق سد سنبل رود روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

روستا کلیج خیل

روستای کلیچ خیل، با جمعیتی بالغ بر ۱۴۵۰ نفر و ۴۳۵ خانوار، در فاصله ۴ کیلومتری شیرگاه و ۳۵ کیلومتری شهرستان سوادکوه واقع شده است. این روستا از سه جهت به جنگل های شمالی، رودخانه تلار و روستاهای شیرجه کلا و گاوان کلا و بابلکنار محدود می‌شود. با دارا بودن پانصد هکتار زمین‌های کشاورزی خشک، اکثر ساکنان این روستا به فعالیت‌های دامداری و کشاورزی اشتغال دارند.

  • فاصله روستا کلیج خیل تا شیرگاه: 4 کیلومتر
  • فاصله روستا کلیج خیل تا سوادکوه: 35 کیلومتر
شالیزارهای سرسبز روستای کلیج خیل
شالیزارهای سرسبز روستای کلیج خیل

برای دسترسی به آدرس دقیق روستا کلیج خیل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

روستای نارنج بن، جاذبه ای به یاد ماندنی

این منطقه به دلیل وجود جنگل و رودخانه ای که از میان آن می گذرد بسیار زیبا و چشمگیر است و بازدید از آن را به تمامی علاقه مندان به جنگل ها و مناطق سرسبز توصیه می کنیم. روستای نارنج بن یکی از محلات شهرستان شیرگاه است که در کنار جاده اصلی تهران-مازندران قرار دارد و رودخانه کسیلیان از کنار این روستا می‌گذرد.

بازی اردک های شیطان در دریاچه نارنج بن شیرگاه
بازی اردک های شیطان در دریاچه نارنج بن شیرگاه

برای دسترسی به آدرس دقیق روستا نارنج بن روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پل شاه عباسی، نمایی از تاریخ شهرستان شیرگاه

پل شاه عباسی که مربوط به دوران سلطنت شاهان صفوی میباشد؛  دارای دو دهانه بزرگ به سمت شمال و دهانه کوچکتر به سمت جنوب است. مصالح اصلی این پل آجر، ملات و گچ است. طاق های پل در سال های اخیر فرو ریخته است. این پل در شهرستان شیرگاه سوادکوه بر روی رودخانه کسلیان قرار دارد و منسوب به شاه عباس صفوی است. این پل در جاده قدیم شاه عباسی بوده است. طول پل 57 متر و عرض آن بدون احتساب نرده ها 5 متر است.

مشخصات پل شاه عباسی:

طول پل 57 متر و عرض آن بدون احتساب نرده ها 5 متر است.

 

برای دسترسی به آدرس دقیق پل شاه عباسی روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

ارسال دیدگاه