روستای فیلبند | عکس + آدرس و جاذبه های دیدنی

3 خرداد 1402
0 دیدگاه
عبور از جاده روستای فیلبند درحال غروب خورشید و محصور شده با ابر 41258588

استان مازندران به دلایلی مقصدی محبوب برای دیدنی‌های طبیعی بکر است. در بخش شرقی این استان، روستای فیلبند در ارتفاعات چلاو قرار دارد و یکی از زیباترین مناطق است. قدم زدن در میان ابرها از جاذبه‌های برجسته این روستا است. هر سال دریای ابر فیلبند، تعداد زیادی مسافر و گردشگر را به این منطقه جذب می‌کند و این پدیده، فیلبند را به یکی از نقاط دیدنی محبوب شمال کشور تبدیل کرده است.

معرفی روستای فیلبند

روستای فیلبند از زیباترین روستاهای مرتفع در استان مازندران است. این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود و قرارگیری در ارتفاعات کوهپایه‌ای، چشم‌اندازی فوق‌العاده از مراتع و روستاهای اطراف دارد. فیلبند در نیمه‌ی سال به‌طور معمول با ابرها همراه می‌باشد و علاقه‌مندان به طبیعت در فصل گرم به این منطقه زیبا و پرآب و هوا سفر می‌کنند. دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال شکل می‌گیرد و تماشای حرکت ابرها و احاطه شدن در توده‌های ابر، لحظاتی به‌یادماندنی را برای گردشگران ایجاد می‌کند.

ییلاق این روستا بین مردم روستاهای اطراف نیز بسیار محبوب است و در فصول گرم سال، بسیاری از اهالی روستاهای همجوار نیز به فیلبند می‌آیند تا از آب و هوای عالی و طبیعت خوشایند آن استفاده کنند؛ اما در فصول سرد، ساکنان روستا به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند و روستا خالی از سکنه می‌شود.

روستای فیلبند به دلیل نزدیکی به تهران و مناطق اطراف آن، در بین ساکنان این مناطق بسیار محبوب است. طلوع و غروب زیبای خورشید در این روستا از جمله زیباترین چشم‌اندازهای ییلاقی است. همچنین، کوهنوردی در این روستا نیز لذت‌بخش است. فیلبند با ارتفاع حدود ۲,۳۰۰ متر از سطح دریا، بلندترین روستای قسمت شرقی استان مازندران است و به همین دلیل به عنوان «بام شرقی مازندران» نیز شناخته می‌شود.

فصل ییلاق روستای فیلبند:

این روستا در فصول گرم، مقصد محبوب روستاییان همجوار است. اما در فصول سرد، ساکنان به مناطق دیگر مهاجرت کرده و روستا خالی می‌شود.

ریشه نام روستای فیلبند

در گویش محلی مازندرانی، این روستا به «فلبند» یا «فلبن» معروف است. واژه «فل» به معنای خستگی و «بند» به معنای بند آمدن است و بر اساس گفته‌های مردم محلی، نامگذاری این روستا به دلیل راه دشواری که در گذشته برای رفت و آمد به این روستا وجود داشته است.به این صورت گذاشته شده است

روستای فیلبند با دریای ابرها 45215277
نمایی خارق العاده از دریای ابر فیلبند

روستای فیلبند کجاست؟

آدرس روستای فیلبند: استان مازندران، کیلومتر ۲۵ جاده هراز از آمل به پلور، فرعی روستای فیلبند

دهستان فیلبند از جاهای دیدنی شهرستان بابل و یکی از توابع این شهرستان در استان مازندران است. این روستا در فاصله ۵۷ کیلومتری جنوب شهر آمل و شرق رودخانه هراز ، از شمال غربی به روستای سنگچال آمل، از جنوب به ییلاق “ونه بن” و روستاهای “ورزنه” و “نشل” و از جنوب شرقی به روستاهای “شیخ موسی”، “نیراسم” و “گلیران” منتهی می‌شود.

فاصله تهران تا فیلبند حدوداً ۱۷۰ کیلومتر است؛ اما بدلیل پیچ و خم‌های جاده فرعی کوهستانی، سفر به این روستا حدود چهار ساعت زمان می‌برد. برای رسیدن به فیلبند از تهران، باید از خروجی‌های شمال شرقی شهر به بزرگراه تهران-پردیس وارد شوید و پس از گذر از شهر رودهن، به خروجی جاده هراز بروید. سپس ادامه دهید تا رسیدن به جنگل الیمستان و در مقابل روستای “پرن”، به مسیر فرعی جاده فیلبند وارد شوید. این مسیر فرعی در شرق جاده هراز قرار دارد.

از تهران تا ابتدای جاده فرعی فیلبند مسافتی حدود ۱۴۰ کیلومتر دارد و از این نقطه تا روستای فیلبند، مسافتی حدود ۳۰ کیلومتر را بایدطی کنید؛ اما زمان لازم برای طی کردن این مسافت حدوداً یک ساعت است. در ابتدای این جاده کوهستانی، از روستای “پاشاکلا” عبور خواهید کرد و در ادامه به روستای “سنگ چال” خواهید رسید. روستای فیلبند پس از این روستا قرار دارد؛

روستای فیلبند در واقع آخرین روستای جنگلی در منطقه “چلاو” محسوب می‌شود و پدیده اقیانوس ابر در این روستا هر سال به‌عنوان یک جاذبه مهم، تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند.

مسیر رسیدن به روستای فیلبند از تهران:

بزرگراه تهران-پردیس، رودهن، جاده هراز، جنگل المیسان،روستای پاشاکلا،روستای سنگچال، روستای فیلبند

موقعیت مکانی روستای فیلبند 542185755
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید.

فاصله روستای فیلبند با شهرهای اطراف

فاصله دهستان فیلبند تا ساحل محمودآباد در نزدیک‌ترین مسیر حدود ۸۰ کیلومتر است. همچنین، فاصله بین فیلبند و بابلسر حدود ۹۵ کیلومتر است و طی کردن این مسافت حدود 2ساعت زمان می‌برد.شهر آمل که نزدیک‌ترین شهر به فیلبند و در مسیر دسترسی به آن قرار دارد،در فاصله حدود ۵۷ کیلومتری آن میباشد. همچنین، فاصله ساری تا فیلبند ۱۲۶ کیلومتر و نور تا فیلبند ۱۰۴ کیلومتر است. فاصله بین شیرگاه و فیلبند نیز حدود ۱۲۴ کیلومتر است.

اگر در شهرهای شمال شرقی کشور و مشهد اقامت دارید، برای رسیدن به روستای فیلبند باید ابتدا به شهر ساری سفر کنید و سپس مسیر را به سمت بابل، آمل و فیلبند ادامه دهید. اما اگر در شهرهای شمال غربی هستید، با عبور از رشت و ادامه مسیر در جاده ساحلی به سمت نور و سپس آمل خواهید رسید. در شهرهای دیگر کشور نیز برای رفتن به روستای فیلبند باید از تهران و جاده هراز عبور کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی 12 جاذبه توریستی شیرگاه | عکس+ لوکیشن دقیق

فاصله روستای فیلبند با شهرهای اطراف:

  • محمودآباد تا فیلبند: 80 کیلومتر
  • بابلسر تا فیلبند: 95 کیلومتر
  • آمل تا فیلبند: 57 کیلومتر
  • ساری تا فیلبند: 126 کیلومتر
  • نور تا فیلبند: 104 کیلومتر
  • شیرگاه تا فیلبند: 124 کیلومتر
جاده هراز 54112555
پیچ و خم جاده هراز

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند

دهستان فیلبند در طول فصل‌های مختلف سال شرایط آب و هوایی متنوعی را تجربه می‌کند. از اوایل پاییز و با آغاز سرما، اقامت در این روستا بسیار دشوار می‌شود؛ با نزدیک شدن به زمستان و بارش برف، ساکنان روستا این منطقه را ترک کرده و به شهرها و روستاهای گرم‌تر در اطراف فیلبند می‌رود.

در بهار، فیلبند زمینی است که چهار فصل را در خود جای می‌دهد. در یک روز ممکن است آفتاب، باران، تگرگ، برف و رنگین کمان را با فواصل کوتاه در فیلبند مشاهده کنید؛ اما در تابستان، روستا بهترین شرایط آب و هوایی را دارد. در این زمان هوا خنک است و حتی شب‌های تابستان نیز هوای خنکی دارند.

زمان مناسب برای سفر به دهستان فیلبند، فصل‌های بهار و تابستان هستند. دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال وجود دارد، اما در زمان طلوع آفتاب و نزدیک به بارندگی‌ها بیشتر است. در فصول سرد، توده‌های ابری چگال‌تر هستند.

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند:

بهار و تابستان

روستای فیلبند در فراز ابرها 212222
روستای فیلبند محصور شده با ابرها

در سفر به فیلبند با خود چه ببریم؟

  • لباس گرم
  • کفش مناسب کوهنوردی
  • آب
  • خوراکی
  • نقشه
  • کیسه خواب
  • دوربین عکاسی
  • پلاستیک زباله

برای سفر به دهستان فیلبند، لازم است لباس گرم و کفش مناسب همراه داشته باشید. با توجه به ارتفاع این روستا و شرایط جوی نامطمئن، باید در نظر داشته باشید که ممکن است بارش بارانی رخ دهد. بهتر است کفش ساق‌دار یا پوتین مناسبی برای پیاده‌روی طولانی و کوهنوردی با خود همراه داشته باشید. همچنین، بهتر است بادگیر و لباس‌های ضدباران هم به همراه داشته باشید.

اگر قصد اقامت در فضای باز را دارید، حتما وسایل کامل کمپینگ را با خود ببرید. باید در نظر داشته باشید که تجهیزات و امکانات در روستای فیلبند محدود است و ممکن است قیمت‌ها برای تهیه مواد خوراکی و وسایل اساسی بالا باشد. بنابراین، به مقدار مناسب آب و غذا و سایر وسایل مورد نیاز خود همراهی کنید. همچنین، در نزدیکی روستای فیلبند تابلوهای راهنما وجود ندارد، بنابراین بهتر است قبل از سفر نقشه آفلاین را دانلود کرده و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، از موقعیت مکانی خود آگاه باشید.

برای گشت و گذار در روستای فیلبند، استفاده از یک کوله‌پشتی با وسایل سبک و محدود بسیار مناسب است. کیسه خواب به شما در شب‌ها راحتی می‌بخشد و داشتن یک دوربین عکاسی برای ثبت لحظات زیبا و خاطره‌بازی در این سفر، بسیار ضروری است. در ضمن، به خاطر داشته باشید که هیچگونه زباله‌ای را در روستای فیلبند باقی نگذارید، زیرا حفظ نظافت و حفاظت از اکوسیستم منطقه بسیار مهم است.

آسمان پر ابر روستای فیلبند 1252422
آسمان پوشیده شده از ابر روستای فیلبند

جاهای دیدنی اطراف فیلبند

  1. روستای سنگچال
  2. جنگل چلاو
  3. بقعه امامزاده یحیی
  4. چشمه لار
  5. امامزاده قاسم
  6. روستای رستم چال
  7. جنگل الیمستان

روستای سنگچال و جنگل‌های زیبای چلاو در نزدیکی روستای فیلبند، برای پیاده‌روی در طبیعت، گزینه‌های مناسبی هستند و می‌توانید ساعت‌هایی را به گشت و گذار در آن‌ها اختصاص دهید. در اطراف سنگ چال، به دام‌های در حال چرا بر می‌خورید و کلبه‌های چوبی زیبا در این مسیر وجود دارند. بقعه «امام‌زاده یحیی» در این روستا قرار دارد و می‌توانید در گشت و گذارتان به این امام‌زاده هم سر بزنید. اما به خاطر داشته باشید حتما با راهنمای محلی به دیدن این روستا بروید تا بتوانید راه رفت و برگشت را پیدا کنید. برای افراد ناآشنا به این منطقه، احتمال گم شدن بسیار زیاد است، زیرا هیچ تابلوی راهنمایی در مسیر وجود ندارد.

در مسیر رفت به‌سمت روستای فیلبند و در ابتدای روستای سنگ چال، مغازه‌های محلی با محصولات و صنایع دستی شمال وجود دارند. در مرداد ماه، جشنواره محلی در این روستا برگزار می‌شود. اگر در این زمان به این منطقه سفر کنید، می‌توانید از تماشای جشن‌های بومی با لباس‌های محلی لذت ببرید و با فرهنگ و رسوم مردم این منطقه بیشتر آشنا شوید.

اطراف روستای فیلبند خشک و بیابانی است و رودخانه‌ای وجود ندارد، اما چشمه‌های آب معدنی در اطراف این روستا وجود دارند. «چشمه لار» به عنوان یکی از مشهورترین چشمه‌ها، خواص درمانی برای بیماری‌های کلیوی و استخوانی دارد.

«امام‌زاده قاسم» در نزدیکی قله «اندوار» و در کوه‌های جنوبی فیلبند قرار دارد. مسیر رسیدن به این امام‌زاده شیب بالایی دارد، لذا استفاده از راهنمایان محلی ضروری است. طبیعت اطراف امام‌زاده قاسم بسیار زیبا است و در نزدیکی آن یک اقامتگاه کوچک وجود دارد. پس از استراحت، می‌توانید در مسیر ادامه داده و به روستای «رستم‌چال» برسید. در این روستا دو گودال بزرگی وجود دارد که به آن‌ها اشاره به عنوان نتیجه‌ی برخورد دو شهاب سنگ می‌شود.

پس از روستا، می‌توانید در مسیر پاکوب به سمت جنگل الیمستان پیاده‌روی کنید. این جنگل سبز و طبیعت بکر آن، تماشایی خاص را به شما می‌دهد.

روستای سر سبز سنگچال 213524
طبیعت ناب و بکر ،خالق روستای سنگچال

ارسال دیدگاه