7 آداب و رسوم جالب شهرستان بابلسر

5 دی 1401
0 دیدگاه
شهرستان بابلسر 8641354524505

یکی از جذاب ترین استان های حاشیه دریای خزر، مازندران است که پرجمعیت ترین و مرکز استان آن، شهرستان بابلسر می باشد. مازندران با استان هایی همچون تهران، البرز، گیلان و گلستان هم مرز است. همچنین وجود میراث فرهنگی غنی و بالاترین درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی مازندران در بین استان های کشور شرایط مناسبی را برای گسترش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی استان در منطقه شمال و ایران فراهم کرد. این استان باسوادترین استان کشور است. دسترسی به زیرساخت های ارتباطی کافی همراه با تاسیسات اختصاصی آب، برق، فاضلاب و گاز، شرایط آب و هوایی معتدل، زمین های بسیار حاصلخیز، مناظر متنوع و دلپذیر ساحلی، دشتی، جنگلی و کوهستانی، مساعد برای توسعه صنعت گردشگری و دسترسی به بازارهای هدف داخلی و خارجی، امکان توسعه سریع در قالب های گردشگری، کشاورزی، بخش های صنعتی و تجاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات را گرد هم آورد.

آداب و رسوم شهرستان بابلسر

جشن نوروزماه

در اواسط مرداد ماه، مازندرانی ها جشنی به نام نوروز دارند که با رسیدن اولین محصول برنج زودرس، پس از جمع آوری و برداشت، با همان برنج غذا درست می کنند و پایان کار را در خارج از روستا جشن می گیرند.

تصویر برنج پخته شده وخام در زمین های شالی4165841418
” برداشت وپخت برنج زودرس، زمان برگذاری آیین جشن نوروزماه “

جشنواره آتش ایرانی

چهارشنبه سوری که از جشن های مهم ایرانی به شمار میرود در مازندران سنت خاصی دارد. صبح چهارشنبهسوپ هفت ترشی درست می کنند. آشی که در آن هفت نوع ترشی از جمله آب نارنج، آب انار ترش، آب ليمو، آبغوره، سرکه قرمز، رب ازگيل، رب گوجه سبز می ریزند و پس از آماده شدن آن را بین همسایه ها تقسیم می کنند و هنگام غروب می خوانند و برای خود آرزوی شادی و خوشی دارند. و خانواده هایشان از آتش می پرند.

مواد موردنیاز در سوپ هفت ترشی:

آب نارنج، آب انار ترش، آب ليمو، آبغوره، سرکه قرمز، رب ازگيل، رب گوجه سبز

پریدن زنان و مردان از روی آتش در شب 4شنبه سوری
” آتش، نمادی از آیین سنتی 4شنبه سوری “

نوروزخوانی

نوروز خوانان معمولاً پانزده روز قبل از فرا رسیدن نوروز به روستاها می آیند و با خواندن ابیاتی در مدح ائمه از آوازهای محلی، مژده سال نو را به آنها می گویند. نوروز خوانان متعددی هستند، یکی شعر می خواند، یکی ساز می زند و دیگری که به او کلاکش (برکش) می گویند، به درب خانه های مردم می رود.

سیزدهم تیرماه ( روز آرش کمانگیر مازنی )

سیزدهم تیرماه (روز آرش کمانگیر مازنی) یکی از مراسم سنتی و رسمی مازندران است که هر سال در روز سیزدهم آبان ماه برگزار می‌شود. این روز به مناسبت یادآوری رویدادهای تاریخی مربوط به آرش کمانگیر، قهرمان ایران باستان، برگزار می‌شود. در این روز، مردم به گرامیداشت این شخصیت تاریخی و ارزشمند می‌پردازند. این مراسم با آیین‌ها و روایت‌های مختلفی همراه است و بخشی از تاریخ و فرهنگ منطقه مازندران را نشان می‌دهد.

زمان برگذاری رسم تیرماه سیزدشو :

سیزدهم آبان ماه

مردی با کلاه و لباس های پشمی و چوب در دست در حال برگذاری مراسم تیرماه سیزده شو
” آیین تیرماه سیزده شو، آیینی برای یادبود اسطوره ایرانیان آرش کمانگیر “

آیین سنتی بیست و ششمین روز در ماه

در روستای امامزاده حسن سوادکوه این مراسم با آداب خاصی انجام می شود که این رسم به جشن مردگان نیز معروف است. آیین سنتی ویژه 26 عید طبری همه ساله در بیست و هشتمین روز از ماه شمسی در اکثر روستاهای استان برگزار می شود.

رسوم ورف چال

این مراسم در یکی از جمعه های بین اول تا پانزدهم ماه می در مازندران است، زمانی که آخرین برف های زمستانی آب می شوند.تاریخ اجرای این مراسم توسط بزرگان محل به اطلاع عموم خواهد رسید. یکی از مراسم قابل توجه در رابطه با آب، ورف چال در روستای اسک، واقع در جاده هزار مراسم است.

زمان برگذاری رسم ورف چال:

یکی از جمعه های بین اول تا پانزدهم ماه می

مردان بابلسر در حال برگذاری آیین سنتی برف چال 6351656158
” آیین سنتی برف چال، از رسومات کهن مردمان بابلسر “

گرفتگی ماه و خورشید

خسوف ماه و خورشید را ظل می گویند و معتقدند اژدها مانع شده است و در این صورت برای رهایی از تاریکی ماه به پشت بام ها می روند و ظرف مسی را می زنند و با تفنگ شلیک می کنند.

ارسال دیدگاه