معرفی 6 آیین سنتی در شیرگاه + عکس

3 دی 1401
0 دیدگاه
شیرگاه 8946531504150

در بین شهرهای شمالی کشور یکی از زیباترین شهرها شیرگاه میباشد که در استان مازندران قرار دارد و به عنوان یکی از خاص ترین و جذاب ترین شهرهای ایران شناخته می شود. این شهرها که هر کدام دارای ویژگی ها و جاذبه های گردشگری منحصر به فردی هستند، به مقاصدی شگفت انگیز برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده اند. این منطقه به دلیل داشتن آب و هوای مطبوع، مقصد بسیاری از گردشگران است. در مقایسه با آب و هوای عمومی ایران که عموماً گرم و خشک است. با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی شهر شیرگاه بپردازیم و شما را با نقاط مختلف این منطقه از ایران آشنا کنیم.

آشنایی با لهجه مردم شیرگاه

زبان طبری در گویش مردم منطقه شیرگاه قابل حس است. اگر بخواهیم به گویش مردم این شهر نگاهی بیندازیم و آنها را از نظر زبان و گویش بررسی کنیم، باید گفت که بومیان این منطقه به زبان مازندرانی تکلم می کنند و می بینیم که واژه های زیادی از این شهر وجود دارد.

گویش مردم شیرگاه:

طبری

جاذبه های گردشگری شیرگاه

شیرگاه یکی از ایده آل ترین مناطق برای جذب گردشگر و توریست به شمار میرود. منطقه شیرگاه مملو از جاذبه های گردشگری مهیج و شگفت انگیز است و همین امر باعث شده است که گردشگران زیادی در طول سال به این منطقه سفر کرده و از آن دیدن کنند. جاذبه هایی از جمله:

  1. رودخانه تلار و کسیلیان
  2. روستای دهکلان
  3.  سد لفور
  4.  روستای بورخانی
  5. آبشار چشمه علی
  6. آبشار گزو
  7. جنگل و آبشار پلنگ دره
  8. پل شاهپور
  9. سد سنبل رود
  10. روستا کلیج خیل
  11. روستای نارنج بن
  12.  پل شاه عباسی
سد لفور در قاب درختان بلند قامت 4968447484
سد لفور در قاب درختان بلند قامت

آداب و رسوم مردم شیرگاه

مردم شیرگاه مانند مردم مناطق دیگر جهان دارای آداب و رسوم های منحصر به فرد هستند و شاهد از بین رفتن آنها نیستیم. دلیل این ثبات، تعصب مردم شیرگاه به آداب و رسوم  اصلی خود است.

پوشیدن لباس های رنگارنگ

یکی از آداب و رسوم شهرستان شیرگاه لباس های معروف محلی مازندرانی را بر تن می کند. لباس های رنگارنگ که بسیار معروف هستند و طرفداران زیادی دارند. بسیاری از گردشگران خارجی وقتی به مناطق شمالی کشور به ویژه شیرگاه می آیند از همان ابتدا مورد توجه لباس های سنتی و محلی مردم این منطقه قرار می گیرند.

لباس های پر چین وخم زنان محلی شیرگاه
لباس های پر چین و خم زنان محلی شیرگاه

مراسم (گهواره) در شیرگاه

یکی از جذاب ترین سنت های مردم این شهر این است که در دهمین روز تولد نوزاد، اقوام نوزاد به خانه نوزاد می آیند و بعد از ناهار و شیرینی برای چشم روشنی پول می گذارند و در برخی از روستاها مانند شیرگاه پس از خوابیدن نوزاد در گهواره. ، روی سر نوزاد آبنبات میشکنند تا با سر و صدا آشنا شود.

آیین گهواره در شیرگاه 941941414185
آیین گهواره در شیرگاه

مراسم بیست و ششم ماه درشیرگاه

مراسم بیست و ششم ماه در سال یکی از مهم ترین مراسم های این شهرستان است. در واقع یک مراسم باستانی است که هر سال در اواخر تیرماه برگزار می شود. در این روز مردم برای اموات خود دعا می کنند، نذر می کنند و به ورزش های سنتی و باستانی می پردازند.

مراسم بیست و ششم ماه در شیرگاه:

این مراسم دراواخر تیرماه برگذارمیشود

رسم چله شو  در شیرگاه

مازندرانی ها این شب را پر برکت می دانند. در زبان مازندرانی به شب چله، چله شو می گویند و زنان مازنی از صبح برای این شب آماده می شوند و صبحانه و شام را برای چله شو آماده می کنند. حتما باید در چله شو یک شام پلویی باشد. خانواده ها دور هم جمع می شوند و هندوانه، ماست، آجیل، میوه های فصل و غیره می خورند. آنها پول می دهند و معتقدند که خوردن ماست و هندوانه آنها را از سرماخوردگی در فصل زمستان باز می دارد. «پشت زیک» شیرینی خوشمزه و سنتی است که از کنجد و شکر تهیه می شود و یکی از شیرینی های سنتی چله شو است.

مراسم چله شو شیرگاه:

آن ها معتقدند که خوردن ماست و هندوانه آنها را از سرماخوردگی در فصل زمستان باز می دارد.

آیین قدیمی چله شو در شیرگاه
آیین قدیمی چله شو در شیرگاه

رسم نوروزخوانی در شیرگاه

این سنت معمولاً پانزده روز قبل از عید نوروز شروع می شود. در مراسم نوروز خوانی معمولاً خوانندگان به روستاها می آیند و با خواندن اشعاری در مدح بهار و آوازهای محلی، آغاز سال نو را اعلام می کنند.

مراسم نوروزخوانی:

این سنت معمولاً پانزده روز قبل از عید نوروز شروع می شود.

آیین نوروزخوانی با همراهی زنان و نوجوانان منطقه شیرگاه
آیین نوروزخوانی با همراهی زنان و نوجوانان منطقه شیرگاه

رسم شیر آشپزون در شیرگاه

پخت غذاهای سنتی مانند شیر برنج، نان های محلی، شیرینی های محلی و غیره. نمایش صنایع دستی منطقه و پخش موسیقی محلی از رسم و رسومات شیرگاه  است. همه ساله بعد از عید سعید فطر در یکی از روستاهای شیرگاه مازندران، اهالی روستاهای اطراف و اهالی منطقه در این روستا جمع می شوند و جشن سنتی مذهبی برگزار می کنند.

غداهای سنتی مراسم شیرآشپزون شیرگاه:

شیر برنج، نان های محلی، شیرینی های محلی و غیره.

آیین شیرآشپزون در منطقه شیرگاه
آیین شیرآشپزون در منطقه شیرگاه

ارسال دیدگاه