سوغات و صنایع دستی پل سفید یادگاری های سفری لذتبخش

1 دی 1401
0 دیدگاه
سوغات و صنایع دستی پل سفید 65320115041

هر شهرستان و شهری سوغاتی های منحصر به فردی دارد که حتما با برخی از آن ها آشنایی دارید. در این مقاله به بررسی سوغات و صنایع دستی پل سفید می پردازیم که تاثیر بسزایی در خرید و فروش ویلا در پل سفید دارند.

سوغات و صنایع دستی پل سفید

خوراکی های معروف پل سفید

کلوچه

کلوچه یکی از معروف ترین سوغاتی های شمال ایران است که همه ما با آن آشنا هستیم. کلوچه، نوعی شیرینی است که با آرد گندم، شکر و روغن تهیه می‌شود. با افزودن پودر نارگیل، گردو، شکلات و …. می توانید بیسکویت با طعم های مختلف بپزید.

مواد لازم برای تهیه کلوچه:

آرد گندم، شکر، روغن

کوکی

کوکی نوعی کلوچه است که از نظر ظاهر و روش پخت با کلوچه متفاوت است. کوکی مغز ندارد اما روی آن از شکلات چیپسی استفاده می شود.

آغوزنون

شیرینی خوشمزه ای است که در جشن های مازندرانی جایگاه ویژه ای دارد و میزبانان پل سفید نیز آن را برای جشن شب یلدا آماده می کنند تا در کنار سایر تنقلات در این شب باستانی سرو شود.

سوغات و صنایع دستی پل سفید 874654156106

پشت زیک

پشت زیک شیرینی ای خوشمزه و خوش رنگ است که به سوهان کنجدی معروف است و نام آن از پرنده ای به نام زیک الهام گرفته شده است. این شیرینی از کنجد، شکر، گردو، عسل، کره، هل و زعفران تهیه می شود و معمولا در زمستان با چای داغ میل می شود.

مواد لازم برای پخت پشت زیک:

کنجد، شکر، گردو، عسل، کره، هل و زعفران

کماج

کماج نوعی نان شیرینی است که در بسیاری از نقاط ایران از جمله همدان تهیه می شود. برای درست کردن کماج شمالی از موادی مثل تخم مرغ، شکر، آرد برنج، زعفران، شیر، وانیل، زردچوبه و گلاب استفاده می شود و اکثرا آن را با چای میل میکنند.

مواد لازم برای پخت کماج:

تخم مرغ، شکر، آرد برنج، زعفران، شیر، وانیل، زردچوبه و گلاب

ماهی و خاویار

کافی است یک بازار محلی در مازندران و پل سفید پیدا کنید و صبح زود به آنجا بروید و ماهی هایی مانند ماهی سفید، ماهی قزل آلا، سالمون، اردک ماهی، ماهی سوف، کیلکا و غیره را خریداری کنید. البته ماهی دودی و ماهی شور هم در کشور ما بازار داغی دارند چون فاسد نمی شوند و می توانید برای مدت طولانی مصرف کنید.

خاویار تخم‌های ماهیان خاویاری است و یکی از گران‌ترین غذاهای دنیا به‌شمار می‌رود. بیش از 90 درصد خاویار جهان از دریای خزر برداشت می شود و به همین دلیل این دریا به عنوان بزرگترین منبع ماهیان خاویاری شناخته می شود. انواع اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر عبارتند از: فیل ماهی، تاس ماهی یا چالباش، قره برون، ماهی شیب و ازون برون ماهی و …

سوغات و صنایع دستی پل سفید 0847654210

آب دندون

این شیرینی که برخی آن را با نام نان برنجی شمالی یا باب دندون می شناسند، شیرینی بسیار ترد است که به راحتی در دهان ذوب می شود. معمولاً این شیرینی در ایام نوروز و عروسی ها سرو می شود. شکر، آرد برنج، آرد گندم، روغن، تخم مرغ و هل مواد تشکیل دهنده این دسر خوشمزه است.

مواد مورد نیاز برای پخت نان برنجی شمالی:

شکر، آرد برنج، آرد گندم، روغن، تخم مرغ و هل

زیتون

شاید گیلان را قطب تولید زیتون کشور بشناسید. اما اگر از علاقه مندان به زیتون هستید، می توانید انواع زیتون را در مازندران و پل سفید تهیه کنید که از جمله آنها می توان به زیتون پرورشی و زیتون شور اشاره کرد. همچنین در این استان روغن زیتون به دست می آید که خواص زیادی دارد و بسیاری از پزشکان مصرف آن را توصیه می کنند.

چای و برنج

منطقه شمال ایران به چای و برنج مرغوب معروف است و انواع این غذاها را می توانید در آنجا پیدا کنید. یادتان باشد عطر برنج و چای ایرانی چیزی نیست که بتوانید به راحتی از آن چشم پوشی کنید. غذاهای ایرانی با برنج شمالی طعم متفاوتی دارند و نوشیدن یک فنجان چای ایرانی خستگی را از ذهنتان پاک می کند.

سوغات و صنایع دستی پل سفید 65320115041

صنایع دستی پل سفید

صنایع دستی پل سفید یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر خرید و فروش ویلا در شیرگاه می باشد که در ادامه به برخی از این صنایع اشاره خواهیم کرد.

صنایع چوبی

جعبه جواهرات، صفحه و مهره های شطرنج، بازی روی تخته، قلیان، صندوقچه و …. از جمله چیزهایی هستند که از چوب و به دست هنرمندان مازندرانی ساخته می شود و به عنوان صنایع دستی در سراسر استان قابل تهیه است.

نمد مالی

نمد زیرانداز سنتی ای است که از طریق نمدمالی و استفاده از پشم تولید می شود. نمد مالی در اکثر مناطق مازندران به خصوص پل سفید صورت می گیرد. اما در بخش کجور و روستاهای احوالی رامسر رونق زیادی دارد.

سوغات و صنایع دستی پل سفید 08465415069

پارچه بافی

پارچه بافی سنتی در نقاط مختلف مازندران انجام می شود و هنرمندان به بافت انواع پارچه های پشمی، ابریشمی و نخی مشغول هستند. پارچه‌های ابریشمی به نام «الیجه»، پارچه‌های پشمی «چوغا» و «باشلق» و پارچه‌های خنک و تابستانی «شمد» از جمله محصولات نساجی سنتی در مازندران و پل سفید هستند.

حصیر بافی

در غرب استان مازندران و پل سفید حصیربافی بیش از هر جای دیگری رواج دارد. هنرمندان از گیاهان خودرو مردابی مانند «گاله» و «واش» استفاده می کنند و از چوب، نی و علف به نام های «وران» و «سازیر»، سبد، زنبیل، زیرانداز و … تولید میکنند.

موج بافی

موج نام دستبافت پشمی ای است که به نام های «رخت خواب پیچ» و «ایزار» نیز معروف است. این دست بافت نرم و سبک بوده و از استحکام بالایی برخوردار است. «چادر شب» نیز بافتی مواج دارد و کاربردهای مشابهی دارد.

 

 

ارسال دیدگاه