غذاهای محلی پل سفید تجربه طعم زندگی شمالی

13 دی 1401
0 دیدگاه
پل سفید 564768420963

پل سفید در استان مازندران مرکز شهرستان سوادکوه است. ایستگاه راه آهن پل سفید مهمترین ایستگاه تعمیر موتور دیزل در راه آهن شمال است و دارای صفحه گردان می باشد. مهدی تقوی قهرمان کشتی جهان در سال های 2009 و 2011 اهل این شهرستان است. از دیگر مشاهیر این شهر مجتبی عابدینی دارنده اولین مدال تاریخ شمشیربازی ایران در جهان و حبیب الله بدیعی نوازنده چیره دست ویولن ایرانی اشاره کرد.

انواع غذاهای محلی پل سفید

غذاهای محلی پل سفید و همچنین غذاهای سنتی شهرهای دیگر کشورمان متاثر از محصولات کشاورزی و دامی منطقه شمال است. غذاهای پل سفید از نظر ذائقه و ظاهر بسیار متنوع است به همین دلیل در کنار دیدنی های پل سفید یکی از جاذبه های گردشگری پل سفید به شمار می رود. بنابراین اگر قصد سفر به این منطقه را دارید حتما این غذاها را امتحان کنید. اگر شما هم معتقدید غذا یکی از جاذبه های گردشگری است، با ما همراه باشید.در ادامه با خوشمزه ترین غذاهای محلی پل سفید آشنا می شویم. در کنار جاذبه های دیدنی پل سفید باید حتما سری به سوغات و صنایع دستی پل سفید بزنید تا زیبایی سفر را تجربه کنید.

باقلاقاتوق

باقالاقاتوق یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی پل سفید است. ترکیب لوبیا تازه با رازیانه، سیر و تخم مرغ، بافتی لطیف و طعمی بی نظیر به این غذای سنتی پل سفیدی داده است. این غذا که به آن خورش لوبیا نیز می گویند معمولاً با برنج شمالی سرو می شود.

مواد لازم برای پخت باقالاقاتق:

لوبیا تازه با رازیانه، سیر و تخم مرغ

نازخاتون

رب انار پایه ثابت بسیاری از غذاهای شمالی است. اگر طعم بادمجان را دوست دارید حتما عاشق این غذا خواهید شد زیرا بعد از خوردن این چاشنی طعم بادمجان کبابی اولین طعمی است که حس می کنید. یکی دیگر از غذاهای محلی مازندرانی که در بین طرفداران بادمجان طرفداران زیادی دارد ناز خاتون است. نازخاتون را می توانید همراه با غذای اصلی خود به خصوص هنگام ناهار میل کنید. اما اگر با برنج خورده شود، حتی می توان از آن به عنوان یک غذای کامل استفاده کرد.

مالابیج غذایی رژیمی

یکی از غذاهای محلی مازندران که یک غذای گیاهی است مخصوص گیاهخواران و افرادی است که رژیم لاغری دارند. از ترکیب سیب زمینی، کدو سبز، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، تخم مرغ و ادویه ها (نمک، فلفل و زردچوبه) تهیه می شود. تمام مواد این غذا به سرعت آماده می شود، اگر گرسنه هستید و وقت ندارید کدو حلوایی را فراموش نکنید.

شمال غذاهای دریایی زیادی دارد که با چاشنی هایی تهیه می شود که طعم آنها را منحصر به فرد می کند. ملابیج یا ملاتا یکی از غذاهای محلی مازندران است. مردم محلی برای پخت این غذا که مخلوطی از ماهی سفید،سبزیجات معطر،گردو، رب انار، نمک، فلفل و گلپر است، ابتدا ماهی را تمیز می کنند و شکم آن را از محتویات حاوی رب انار و گردو و ادویه پر می کنند و با نخ و سوزن می دوزند و با آتش یا فر می پزند. امروزه با وجود فر و مایکروویو، پخت این غذا آسانتر و سریع تر شده است.

مواد لازم برای پخت مالابیج غذایی:

سیب زمینی، کدو سبز، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، تخم مرغ و ادویه ها (نمک، فلفل و زردچوبه) ،ماهی سفید،سبزیجات معطر،گردو، رب انار، گلپر

آغوز مسما

یکی از مغذی ترین غذاهای پل سفید و مازندران، آغوز مسما است که پروتئین بسیار بالایی دارد. این غذا معمولا با گوشت اردک که سرشار از پروتئین و انواع ویتامین های ضروری برای بدن است تهیه می شود. در تهیه آغوز مسما از گردو و دانه های رنده شده انار و انواع ادویه و پیاز استفاده می شود. اگر به مازندران یا پل سفید سفر کردید، امتحان این غذای خوشمزه و سالم را از دست ندهید.

مواد لازم برای پخت آغوز مسما:

گوشت اردک، گردو ، دانه های رنده شده انار ، انواع ادویه و پیاز 

بشته واش

از جمله غذاهای پل سفید و مازندران است که اصالت زیادی دارد و در بین ساکنان محلی این مناطق بسیار محبوب است، بشته واش است. این غذا از خانواده آش است اما با برنج هم می توان آن را میل کرد و این یکی از ویژگی های بارز بشته واش است. در  این روستا محبوبیت خاصی دارد و سفر به این روستا بدون خوردن بشته واش تقریبا غیرممکن است. در بشته واش از اسفناج و عدس استفاده می کند.

چغرتمه مرغ

خورش «مرغ» یکی از غذاهای سنتی پل سفید است که طعم خاصی دارد. این غذا از ترکیب گوشت مرغ، تخم مرغ و آب نارنج تازه تهیه می شود و ایده ای عالی برای تنوع بخشیدن به یک رژیم غذایی سالم است. در این غذا مرغ را مزه دار کرده و با ادویه و سایر مواد سرخ می کنند و سپس با تخم مرغ می پزند. سپس آبلیمو یا آب نارنج و زعفران را اضافه می کنند. در نهایت با برنج کته و دسرهایی مانند زیتون پرورشی، کلم سوخاری و سیر ترشی سرو می شود.

ارسال دیدگاه