ناگفته های بحث برانگیز فرهنگ و آداب و رسوم شهرستان پل سفید

15 آذر 1401
0 دیدگاه
شهرستان پل سفید 654878640

شهرستان پل سفید شهری در استان مازندران و مرکز شهرستان سوادکوه است. علاوه بر این پل سفید نام پلی در داخل این شهر است. مردم پل سفید از طایفه طبری بوده و به زبان مازندرانی صحبت می کنند. شهر پل سفید از جنوب به روستای ورسک و از شمال به شهر زیرآب متصل است. جاده فیروزکوه و راه آهن مازندران از این شهر می گذرد و راه دسترسی به خانه رضاشاه پهلوی در این شهر واقع است. ایستگاه راه آهن پل سفید مهمترین ایستگاه تعمیرات دیزل راه آهن شمال بوده و مجهز به سینی دوار است. تمایل افراد برای خرید ویلا در پل سفید افزایش یافته است. یکی از مهم ترین روش های سرمایه گذاری خرید ویلا در پل سفید و حتی فروش ویلا در پل سفید است. از مهم ترین دلایل این اتفاق فرهنگ متفاوت و جذاب ساکنین این شهرستان می باشد.

شهرستان پل سفید 45415480366

فرهنگ در شهرستان پل سفید

فرهنگ طبری یا فرهنگ مازندرانی شامل ارزش ها و هنجارهای اجتماعی موجود و همچنین دانش، باورها، هنرها، قوانین، آداب و سنن رایج در بین مردم مازندران است. ویژگی فرهنگ مازندرانی شادی و ترغیب به دوری از غم است که آن را از فرهنگ های بزرگی مانند اعراب خاورمیانه متمایز می کند. فرهنگ مردم طبرستان و گیلان به دریا برمی گردد، زیرا تمام شهرهای ساحلی این نواحی شهرهایی نوساز هستند و شهرهای قدیمی و کهن از دریا و ساحل فاصله دارند. در این فرهنگ هیچ داستان، افسانه یا آهنگی درباره دریا وجود ندارد و اگر هم باشد، تازه است. فرهنگ مازندرانی قدمتی هزاران ساله دارد. گستره ی جغرافیایی فرهنگ طبری در سراسر مازندران، تاریخی و فرهنگی بین مردم مازندران است.

شهرستان پل سفید 087654153210

آداب و رسوم مردم پل سفید

نوروز خوانی

نوروز خوانی یا بهار خوانی یا نوروزی، نوعی آواز بومی ایرانی است. این نوع آواز از استان های مازندران و گیلان سرچشمه گرفته است و امروزه این مراسم به برخی از نقاط ایران محدود می شود. این آیین به ویژه در دو سوی البرز (مازندران، گیلان، کومش و طالقان) رایج است. در واقع بخش مهمی از موسیقی، دو سوی البرز را شامل می شود. آنها در هر خانه ای می رفتند، صاحب خانه مانند اجدادش، پدر و مادرش سبد نوروز خوانان را از هدایایی مانند تخم مرغ، نان محلی، شیرینی و حلوا، برنج و هدایا پر می کردند. اشعاری که نوروز خوانان سروده اند درباره ائمه و پیامبران، دعای سلامتی و سعادت و زیارت برای اهل خانه و فرزندانشان است.

 

ارسال دیدگاه